301
تحفة الأولياء ج2

۹۸۱.بعضى از اصحاب ما، از عبدالعظيم بن عبداللّه حسنى، از مالك بن عامر، از مفضّل بن زائده، از مفضّل بن عمر روايت كرده است كه گفت: امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه:«هر كه خدا را عبادت كند، بى آن كه از راستگويى (كه مراد از آن امام است) شنيده باشد، البته خدا او را الزام فرمايد (و بر گردن او گذارد) كه به سوى رنج و تعب رود. و هر كه ادعا كند شنيدن چيزى را از غير درى كه خدا آن را گشوده، صاحب شرك است و آن در، درى است كه خدا آن را امين داشته بر راز پوشيده خود».

88. باب در بيان حال كسى كه حق را شناخته باشد از اهل بيت و فرزندان پيغمبر و كسى كه انكار كند از ايشان

۹۸۲.چند نفر از اصحاب ما روايت كرده اند، از احمد بن محمد بن عيسى، از على بن حَكم، از سليمان بن جعفر كه گفت: شنيدم از امام رضا عليه السلام كه مى فرمود:«على بن عبداللّه بن حسين بن على بن حسين بن على بن ابى طالب عليهم السلام و زن و پسران او، از اهل بهشتند». بعد از آن،فرمود كه:«هر كه امر امامت را بشناسد از فرزندان على وفاطمه عليهماالسلام، مانند سائر مردم نيست».

۹۸۳.حسين بن محمد، از معلّى بن محمد روايت كرده است كه گفت: حديث كرد مرا وشّاء و گفت كه: حديث كرد ما را احمد بن عمر حلاّل و گفت كه: به خدمت امام موسى كاظم عليه السلام عرض كردم كه: مرا خبر ده از آن كه با تو عناد ورزد و حق تو را نشناسد از فرزندان فاطمه عليهاالسلام، آيا او با سائر مردم در عقاب برابرند؟ فرمود كه:«على بن الحسين عليهماالسلاممى فرمود كه: بر فرزندان فاطمه دو برابر عقاب سائر مردمان است».

۹۸۴.حسين بن محمد، از معلّى بن محمد، از حسن بن راشد روايت كرده است كه گفت: حديث كرد ما را على بن اسماعيل ميثمى و گفت كه: حديث كرد مرا رِبعى بن عبداللّه و گفت كه: عبدالرحمان بن ابى عبداللّه به من گفت كه: به خدمت امام جعفر صادق عليه السلام عرض كردم كه: منكر امامت از بنى هاشم با غير ايشان برابرند؟ به من فرمود كه:«مگو منكر، وليكن بگو: جاحد از بنى هاشم و غير ايشان». عبدالرحمان ـ كه مكنّى است به ابوالحسن ـ مى گويد كه: پس من در فرق ميان منكر و جاحد فكر كردم، بعد از آن به خاطر آوردم قول خداى عزّوجلّ را كه در باب برادران يوسف مى فرمايد: «فَعَرَفَهُمْ وَ هُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ»۱ ، يعنى: «پس يوسف برادران خود را شناخت و ايشان او را ناشناسندگان بودند و نمى شناختند» (چه، از آيه استنباط مى شود كه برادران يوسف، يوسف را نشناختند؛ چنانچه يوسف ايشان را شناخت، نه آن كه آن حضرت را شناختند و با وجود آن، انكار كردند تا جاحد بر ايشان صدق كند. حاصل فرق، آن كه: منكر آن است كه نمى شناسد، و جاحد آن است كه مى شناسد، و با وجود شناختن، قبول نمى كند. و مراد حضرت صادق عليه السلام ، يا اين است كه امر امامت در ظهور به مرتبه اى رسيده كه بر كسى پوشيده نيست، پس در انكار خويش، جاحد است؛ زيرا كه امر دانسته را انكار نموده، و يا مراد اين است كه: منكر از بنى هاشم و غير ايشان، فرقى ندارند، بلكه فرق در جاحد ايشان و غير ايشان است. و ذكر اين حديث در اين باب خالى از ناخوشى و بحثى نيست).

1.يوسف، ۵۸.


تحفة الأولياء ج2
300

۹۸۱.بَعْضُ أَصْحَابِنَا ، عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللّهِ الْحَسَنِيِّ ، عَنْ مَالِكَ بْنِ عَامِرٍ ، عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ زَائِدَةَ ، عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ ، قَالَ :قَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ عليه السلام : «مَنْ دَانَ اللّهَ بِغَيْرِ سَمَاعٍ عَنْ صَادِقٍ ، أَلْزَمَهُ اللّهُ أَلْبَتَّةَ إِلَى الْعَنَاءِ ، وَ مَنِ ادَّعى سَمَاعاً مِنْ غَيْرِ الْبَابِ الَّذِي فَتَحَهُ اللّهُ ، فَهُوَ مُشْرِكٌ ، وَ ذلِكَ الْبَابُ الْمَأْمُونُ عَلى سِرِّ اللّهِ الْمَكْنُونِ» .

88 ـ بَابٌ فِيمَنْ عَرَفَ الْحَقَّ مِنْ أَهْلِ الْبَيْتِ وَ مَنْ أَنْكَرَ

۹۸۲.عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ ، عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ ، قَالَ :سَمِعْتُ الرِّضَا عليه السلام يَقُولُ : «إِنَّ عَلِيَّ بْنَ عَبْدِ اللّهِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليهم السلام وَ امْرَأَتَهُ وَ بَنِيهِ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ» . ثُمَّ قَالَ : «مَنْ عَرَفَ هذَا الْأَمْرَ مِنْ وُلْدِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ عليهماالسلام ، لَمْ يَكُنْ كَالنَّاسِ» .

۹۸۳.الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ ، قَالَ :حَدَّثَنِي الْوَشَّاءُ ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عُمَرَ الْحَلَالُ ، قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ عليه السلام : أَخْبِرْنِي عَمَّنْ عَانَدَكَ ، وَ لَمْ يَعْرِفْ حَقَّكَ مِنْ وُلْدِ فَاطِمَةَ عليهاالسلام، هُوَ وَ سَائِرُ النَّاسِ سَوَاءٌ فِي الْعِقَابِ ؟
فَقَالَ : «كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام يَقُولُ : عَلَيْهِمْ ضِعْفَا الْعِقَابِ» .

۹۸۴.الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ ، قَالَ :حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْمِيثَمِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنِي رِبْعِيُّ بْنُ عَبْدِ اللّهِ ، قَالَ : قَالَ لِي عَبْدُ الرَّحْمنِ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللّهِ ، قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللّهِ عليه السلام : الْمُنْكِرُ لِهذَا الْأَمْرِ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ وَ غَيْرِهِمْ سَوَاءٌ ؟ فَقَالَ لِي : «لَا تَقُلِ : الْمُنْكِرُ ، وَ لكِنْ قُلِ : الْجَاحِدُ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ وَ غَيْرِهِمْ».
قَالَ أَبُو الْحَسَنِ : فَتَفَكَّرْتُ فِيهِ ، فَذَكَرْتُ قَوْلَ اللّهِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ فِي إِخْوَةِ يُوسُفَ : «فَعَرَفَهُمْ وَ هُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ» .

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 114918
صفحه از 856
پرینت  ارسال به