تاريخ : پنج شنبه 1396/12/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 63273
نشست «كاركرد توجه به اهداف شريعت در اخلاق كاربردي» برگزار شد

نشست «كاركرد توجه به اهداف شريعت در اخلاق كاربردي» برگزار شد

نشست «كاركرد توجه به اهداف شريعت در اخلاق كاربردي» سه شنبه 8 بهمن ماه به همت گروه اخلاق كاربردی در پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، در این نشست كه با موضوع كاركرد توجه به اهداف شريعت دراخلاق كاربرديبرگزار شد،حجت الاسلام حسين پسنديده، در مقدمه اين بحث گفت: قبلاً در جلسات مختلف ديگري، رابطه مقاصد شريعت و اخلاق، امكان سنجي طرح اصول عمليه در اخلاق كاربردي، بررشسي تمايزات فقه و اخلاق بررسي شده است، هرچند به صورت كامل و دقيق نبوده است؛ امّا، اين پرسش اصلي همچنان به قوت خود باقي است كه «نسبت اخلاق اسلامي با فقه» چيست؟

پژوهشگر گروه اخلاق كاربردي تصريح كرد: اگر در يافتن نسبت فقه و اخلاق، ابتدا به سراغ ابواب فقهي برويم كه حدود ۵۰ باب است، و از ميان تقسيم بندي هاي صورت گرفته، شايعترين آنها را مورد ملاحظه قرار دهيم كه دسته بندي محقق حلي در شرايع است، با چهار بخش اصلي مواجه مي شويم: عبادات، عقود، ايقاعات و احكام؛ البته تقسيم بندي هاي ديگري نيز وجود دارد. در ارتباط با موضوع مورد بحث ما، جداي از ملاك تقسيم بندي ابواب، تعداد آنها، مبتني بر نص يا اجتهادي بودن آنها و...، بررسي علت فقدان ابواب اخلاقي است.

وی افزود: در توجه به اهداف شارع، يا نص به هر صورت موجود است يا نيست؛ اگر موجود باشد با استفاده از تنقيح مناط يا الغاء خصوصيت، مي توان به هدف شارع رسيد و آن را فهم كرد؛ سپس، چند روايات براي نمونه با توضيح آوردند. اگر نص موجود نباشد، با اين حال مي توان از نصوص مرتبط، هدف شارع را تا حدود زيادي استنباط كرد و بر اساس آن عمل نمود.

سپس، مطالب ذكر شده، مورد بحث و گفتگوي حاضرين قرار گرفت.

گفتنی است، يازدهمين ميز گفتگوي اخلاق، با موضوع «نقش هيجانات در ارزيابي فاعل اخلاقي» روز سه شنبه، ۱۵ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :