اُصول آل الرسول (قواعد اصول فقه در احاديث كتاب «فروع الكافى») - صفحه 271

اُصول آل الرسول (قواعد اصول فقه در احاديث كتاب «فروع الكافى») ۱

رضا استادى

چكيده

كتاب اصول آل الرسول به موضوع استخراج قواعد اصول فقه از منابع حديثى پرداخته و رواياتى را از فروع الكافى كه دلالت بر قواعد اصولى داشته فهرست نموده است . نويسنده اين مقاله ضمن بيان مقدمه اى در كتاب شناسى اين دسته از كتاب ها، به معرفى نويسنده كتاب پرداخته و اشاره داشته كه اين كتاب مفقود شده و تنها حواشى نويسنده بر دو نسخه از فروع الكافى در دسترس است . نگارنده مقاله اين حواشى را جمع آورى نموده و به ترتيب احاديث فروع الكافى مرتب ساخته و نتايج اصولى نويسنده را در مقابل آن نوشته است .
اين كه فقه شيعه مى تواند در همه زمان ها و در همه مسائل فقهى پاسخ گو باشد، به خاطر آن است كه آيات قرآن مجيد و روايات رسول خدا و اهل بيت عليهم السلام شامل اصول كلى و قواعدى است كه فقيه مى تواند از يك يك آن قواعد و اصول كلى، حكم مسائل متعدد، فراوان و احيانا بى شمار را استخراج كند.
از امام صادق عليه السلام روايت شده:
إنّما علينا أن نلقى إليكم الاُصول و عليكم أن تفرّعوا. ۲

1.فصل نامه علوم حديث، ش ۳۳، پاييز ۸۳، ص ۹ ۲۸.

2.مستطرفات السرائر، ص ۵۷ و ۵۸. حديث اول از هشام بن سالم از امام صادق عليه السلام و حديث دوم از بزنطى از امام رضا عليه السلام است و در غوالى اللئالى، ج ۴، ص ۶۴ حديث اول از زراره و أبوبصير از امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام نيز نقل شده است.

صفحه از 296