871
گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام

فصل پنجم : فرشتگانى كه او را زيارت مى كنند

5 / 1

هزار فرشته اى كه هر روز ، او را در ميان مى گيرند

۷۶۸.ثواب الأعمالـ به نقل از ابو نُمَير ، از امام باقر عليه السلام ـ: ولايت ما بر اهالى شهرها عرضه شد ؛ امّا هيچ يك مانند كوفيان ، آن را نپذيرفتند . از اين روست كه قبر على عليه السلام در آن است و آن سوتر آن ، قبرى ديگر ، يعنى قبر حسين عليه السلام است . هيچ كس نزد آن قبر نمى آيد و دو يا چهار ركعت (دو نماز دو ركعتى) نماز نمى گزارد و حاجتش را از خدا نمى طلبد ، جز آن كه خداوند ، آن را روا مى كند ، و بى ترديد ، هر روز ، هزار فرشته ، آن [قبر] را در ميان مى گيرند . ۱

5 / 2

چهار هزار فرشته اى كه نزد قبر او براى يارى اش فرود آمدند

۷۶۹.كامل الزياراتـ به نقل از محمّد بن قيس ، از امام صادق عليه السلام ـ: نزد قبر حسين عليه السلام ، چهار هزار فرشته پريشان و غبارآلود هستند كه تا روز قيامت ، بر او مى گِريند . ۲

1.إنَّ وِلايَتَنا عُرِضَت عَلى أهلِ الأَمصارِ فَلَم يَقبَلها قَبولَ أهلِ الكوفَةِ شَيءٌ ، وذلِكَ أنَّ قَبرَ عَلِيٍّ عليه السلام فيهِ ، وأنَّ إلى لِزقِهِ لَقَبرا آخَرَ ـ يَعني قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام ـ ؛ وما مِن آتٍ يَأتيهِ فَيُصَلّي عِندَهُ رَكعَتَينِ أو أربَعا ، ثُمَّ يَسأَلُ اللّه َ حاجَتَهُ إلّا قَضاها لَهُ ، وإنَّهُ لَتَحُفُّهُ كُلَّ يَومٍ ألفُ مَلَكٍ (ثواب الأعمال : ص ۱۱۴ ح ۲۰) .

2.عِندَ قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام أربَعَةُ آلافِ مَلَكٍ ، شُعثٍ غُبرٍ يَبكونَهُ إلى يَومِ القِيامَةِ (كامل الزيارات : ص ۱۷۳ ح ۲۲۶) .


گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام
870

و در روايتى ديگر از ايشان ، آمده است :
إنَّما اُمِرَ النّاسُ أن يَأتوا هذِهِ الأَحجارَ فَيَطوفوا بِها، ثُمَّ يَأتوا فَيُخبِرونا بِوَلايَتِهِم ، ويَعرِضوا عَلَينا نُصرَتَهُم .۱مردم ، مأمور شده اند كه به سراغ اين سنگ ها بيايند و طوافشان كنند . سپس نزد ما بيايند و دوستى خود را به ما خبر دهند و يارى شان را بر ما عرضه دارند.
اين گونه روايات ، به روشنى نشان مى دهند كه ولايت اهل بيت عليهم السلام ، روح و حقيقت حج است و حجِّ بدون پيوند با رهبرى امام عادل و برائت جُستن از سران مشرك حاكم بر جامعه ، حجّ حقيقى نيست .
اكنون با در نظر گرفتن توضيحات گذشته ، مى توان به راز فضائل بزرگى كه براى زيارت سيّد الشهدا عليه السلام از اهل بيت عليهم السلام گزارش شده ، پى برد و دريافت كه چرا زيارت بامعرفت او ، برتر از حجّ استحبابى است؟ و چرا زيارت ساير امامان عليهم السلام ، همسان با زيارت سيّد الشهدا عليه السلام است؟ و چرا زيارت امام رضا عليه السلام در شرايط اجتماعى خاصّى كه تنها گروه خاصّى از شيعيان به زيارت او مى روند ، با فضيلت تر از زيارت امام حسين عليه السلام است ؟
در واقع ، همه اين روايات ، مى خواهند حج را با حقيقت خود ، پيوند دهند و مردم مسلمان را براى تشكيل حكومتى مبتنى بر ارزش هاى توحيدى ، آماده سازند و براى تشكيل حكومت جهانى اسلام به رهبرى مهدى آل محمّد عليه السلام ، زمينه سازى نمايند .
به سخن ديگر ، پيام سياسى همه اين روايات ، زمينه سازى براى حكومت اهل بيت عليهم السلام است . اين پيام را از زيارت همراه با معرفتِ قبور همه خاندان رسالت ، مى توان دريافت كرد ، هر چند در مقاطع خاصّى از تاريخ ، زيارت برخى از امامان عليهم السلام ، ممكن است به دليل پيامى سازنده تر ، از فضيلت بيشترى برخوردار باشد ؛ ليكن به نظر مى رسد كه زيارت هيچ يك از امامان عليهم السلام، نمى تواند به اندازه زيارت سيّد الشهدا عليه السلام براى تشكيل حكومت دينى ، مؤثّر باشد . لذا زيارت ايشان ، بيش از هر امام ديگرى مورد تأكيد و توصيه قرار گرفته است .

1.علل الشرائع : ص ۴۵۹ ح ۴ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۲۶۲ ح ۳۰ .

  • نام منبع :
    گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    با همکاری: طباطبایی نژاد، سید محمود ؛ سید طبایی، سید روح الله ؛ تلخیص : خوش نصیب، مرتضی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 281964
صفحه از 1036
پرینت  ارسال به