تاريخ : چهارشنبه 1397/1/22
کد خبر: 63792

روایت فضایل امیرالمومنین (ع) پیش از ولادت تا پس از رحلت

کتاب «فضایل امیرالمومنین علی (ع)» اثر علامه حلی با ترجمه محمدباقر شهرستانی موسوی و تصحیح علی اوجبی، فضایل حضرت امیر (ع) را پیش از ولادت،‌ مقارنِ ولادت، در سن بلوغ و کمال و پس از رحلت ترسیم می‌کند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «فضایل امیرالمومنین علی (ع)» ترجمه کتاب «کشف الیقین فی فضائل امیرالمومنین» اثر متکلم نابغه جهان اسلام، یوسف بن مطهر حلی مشهور به علامه حلی است که به درخواست سلطان محمد خدابنده و در بیان فضایل و مناقب حضرت علی (ع) نوشته شده است.

این کتاب پیش از این نیز یک بار در سال ۱۲۹۸ قمری به‌صورت چاپ سنگی در تبریز، بار دیگر در سال ۱۳۷۱ قمری در نجف و سومین بار در سال ۱۴۱۱ قمری در تهران با تصحیح حسین درگاهی به چاپ رسیده است. کار تحقیق و تصحیح کتاب حاضر نیز از سال ۱۳۷۴ شمسی براساس تصویری از نسخه دست‌نویس موجود در کتابخانه آیت‌الله مرعشی به همت علی اوجبی انجام شده است.

کتاب در چهار فصل با عنوان‌های «در بیان فضیلتی چند که که ثابت بود برای حضرت امیرالمومنین (ع) پیش از وجود و تولد»، «در فضایلی چند که ثابت شد از برای آن حضرت (ع) در وقت خلق و ولادت او»، «در فضایلی که ثابت بود از برای آن حضرت (ع) هنگام بزرگی و بلوغ او» و «در ذکر فضایل متفرقه حضرت علی (ع)» تدوین شده است.

در فصل نخست کتاب در ذکر یکی از پنج روایت مشهور درباره فضایل امیرالمومنین (ع) آمده است: «فضیلت پنجم: توسل آدم است - علیه‌السلام - به آن حضرت - صلوات‌الله علیه - که توبه او قبول شد. روایت کرده خطیب خوارزم به اسناد خود تا آنکه منتهی شده به عبدالله بن عباس که گفت: پرسیدم از رسول خدا - صلی الله علیه و آله - از کلماتی که فراگرفت آدم از الله تعالی و تلقی به آن نمود، پس توبه آن مقبول شد؛ چنانچه الله تعالی در کلام مجید فرموده: «فَتَلَقی آدَمُ مِن رَبِهِ کَلِمات فَتابَ عَلَیهِ». آن حضرت فرمود که: «سوال کرد از خدای تعالی که به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین که توبه مرا قبول کن؛ پس توبه او مقبول شد.»

در دومین فصل کتاب، کیفیت تولد حضرت علی (ع) اینگونه روایت شده است: «تولد امیرالمومنین در روز جمعه، سیزدهم ماه مبارک رجب بود، بعد از عام‌الفیل به سی سال... و تولد آن حضرت در اندرون خانه کعبه بود؛ و کسی به غیر آن حضرت آنجا متولد نشد، نه پیش از او و نه بعد از او. روایت کرد صاحب کتاب «بشارة‌المصطفی» از یزید بن قعنب که گفت: نشسته بودم من با عباس بن عبدالمطلب و گروهی از بنی عبدالعزی که بت‌پرستی چند بودند - و عزی اسم بتی است که پرستش او می‌کردند خود را بنده او می‌دانستند - برابر خانه محترم خدا. ناگاه فاطمه دختر اسد، مادر امیرالمومنین - علیه‌السلام - آمد و حامله بود به آن حضرت، و نه ماه از حمل گذشته بود و درد وضع حمل او را گرفته بود؛ پس گفت: «بارخدایا! من ایمان دارم به تو و آنچه از جانب تو آمده از پیغمبران و کتابها؛ و باورکننده‌ام گفته جد خود ابراهیم خلیل تو را – علیه السلام – و او بنا کرده این بیت عتیق را. پس سوال می‌کنم به حق این خانه و به حق فرزندی که در شکم من است، آنکه آسان کنی بر من وضعِ حمل را.»

راوی گوید: دیدم خانه کعبه را که شکافته شد از پشت سر، و داخل شد فاطمه در آن، و غایب شد از نظرها، و خانه به حال اول بازگشت. پس خواستیم که قفل خانه را باز کنیم. هرچند جهد کردیم، باز نشد. دانستیم که این به فرموده الله تعالی است. پس روز چهارم بیرون آمد فاطمه و آن حضرت بر روی دست او بود و گفت: «من زیادتی یافتم بر زنانی که پیش از من بوده‌اند. زیرا که آسیه - دختر مزاحم - عبادت کرد حق تعالی را پنهان، در جایی که دوست نمی‌داشت الله تعالی که عبادت کنند او را در چنین جایی، مگر به ضرورت؛ و مریم - دختر عمران - جنبانید نخل خشک را به دست خود تا سبز و تازه شد و بار آورد و میل نمود از آن خرمای تر؛ و من داخل شدم در خانه محترم خدا و خورانید مرا از میوه‌های بهشت و نعمتهای آن. پس چون خواستم که بیرون آیم، ‌هاتفی آواز داد که ای فاطمه! او را علی نام کن که آن بلندمرتبه است، و خداوند - علی اعلی - می‌فرماید که نام او را از نام خود برآوردم؛‌ و او را به ادب خود تادیب کردم؛ و آگاه گردانیدم او را بر علمهای مشکل خود؛ و آن کسی است که می‌شکند بتها را در خانه من؛ و آن کسی است که بانگ نماز می‌گوید بر بام خانه من و مرا به پاکی و بزرگی یاد می‌کند. پس خوشا حال کسی که او را دوست دارد و پیرویِ او کند؛ و وای بر کسی که او را دشمن دارد و نافرمانیِ او کند.»

نخستین چاپ کتاب «فضایل امیرالمومنین علی (ع)» در ۵۶۸ صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای ۵۵ هزار تومان از سوی انتشارات وایا راهی بازار نشر شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :