تاريخ : یکشنبه 1397/2/9 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 64141
اهل بیت(ع) بر قواعد نظام اعتبار سنجی احادیث احاطه و حاکمیت داشتند

اهل بیت(ع) بر قواعد نظام اعتبار سنجی احادیث احاطه و حاکمیت داشتند

حسینی شیرازی، یکی از مباحث کتاب «اعتبار سنجی احادیث شیعه»، را حاکمیت اهل بیت(ع) بر قواعد نظام اعتبار سنجی احادیث بیان کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، سید علیرضا حسینی شیرازی عصر امروز در همایش واکاوی میراث حدیثی شیعه و همچنین رونمایی از کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، گفت: پس از پیدایش نظام اعتبار سنجی متاخرین که توسط علامه حلی انجام شد، دغدغه ای ذهن فقها و حدیث پژوهان و محدثان ما را به خود مشغول کردکه گسترده احادیث ضعیف را در تراث حدیثی شیعه چگونه می توان توجیه نمود.

وی افزود: گرچه در فرمایشات مرحوم مجلسی و... اشارات زیادی به این نکته شده است، ولی توجه به این مساله در یک خوانش نگاه تاریخی در پژوهش های جاری خالی بود.

وی گفت: آنچه در این کتاب( اعتبارسنجی احادیث شیعه) جمع آوری شد، بازخوانی یک نگاه تاریخی به تراث رجالی شیعه است که شاید یک نظریه جدید یا بیان نظریه خاک گرفته ای است که در فرمایشات پیشینان است.

نویسنده کتاب اعتبار سنجی احادیث شیعه اظهارکرد: نظام اعتبارسنجی احادیث شیعه به موازات کتابت حدیث که تحت نظارت اهل بیت(ع) به ویژه از زمان امام باقر(ع) تا انتهای دوران امامت امام رضا(ع) بود، نظام اعتبار سنجی نیز قرائت و قواعد و سنجه های خود را نیز از اهل بیت(ع) گرفته است.

وی گفت: با جستجو در میراث حدیثی شیعه، می توان قواعد و مفاهیم به کار رفته در نظام اعتبار سنجی متقدمات را که در تراث رجالی شیعه به وفور حضوردارند را کشف و برای اعتبار سنجی احادیث شیعه، امروز نیز بر تراث حدیثی شیعه تطبیق کرد.

حسینی شیرازی اظهارکرد: قاعده مند بودن نظام اعتبار سنجی در شیعه، حاکمیت اهل بیت(ع) بر قواعد نظام اعتبار سنجی و امکان پیاده سازی نظام اعتبارسنجی پیشینیان از مطالبی است که در این کتاب ادعا شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :