تاريخ : یکشنبه 1397/2/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 64200
دو جلد مقاله و کتاب حدیثی در کنگره نقش شیعه در پیدایش علوم اسلامی عرضه می شود

دو جلد مقاله و کتاب حدیثی در کنگره نقش شیعه در پیدایش علوم اسلامی عرضه می شود

مدیر کمیته حدیث همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از عرضه دو جلد مقاله و کتاب در این همایش خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام والمسلمین مسعودیبا اشاره به برگزاری همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، گفت: امروزه شیعه به عنوان یک گروه کم شناخته شده در جهان مطرح است با اینکه یک گروه با سابقه و  با هویت تاریخی و یک گروه دارای کاملا مبانی عقیدتی و احکام عملی و نظریه های علمی است. یعنی شیعه تنها یک گروه سیاسی و یا یک گروه محض اجتماعی و یا عقیدتی نیست.

وی افزود: شیعه چه به نگاه تاریخی و عقیدتی یک مکتب فکری، منسجم و کامل دارای رهبر و نظام تشکیلاتی است؛ اما متاسفانه ما در معرفی شکلی و محتوایی شیعه کم کار کردیم. متاسفانه بسیاری از مستشرقان و خاورشناسان اروپا هنوز با منابع اصلی حدیث، تفسیر و کلام شیعه کمتر آشنا هستند، بسیاری از آنها هنوز اسلام را تنها از دریچه غیر شیعی می بینند و از دریچه شیعی به هویت اسلامی نگاه نمی کنند. بسیاری از آنها شیعه را به عنوان یک گروه سیاسی و تنها با انقلاب ایران می شناسند درصورتی که تشیع یک مکتب ریشه دار از همان آغاز پیدایش اسلام است.

مدیر کمیته حدیث این کنگره بیان کرد: بسیاری از غیر اروپایی ها یعنی افراد معمولی در آسیای شرقی،چین، هند و در کشورهای آفریقایی آن شناخت لازم را از تشیع ندارند و گاهی اوقات آن را با گروه هایی مانند داعش و یا وهابی مقایسه می کنند درصورتی که وهابیت و داعش گروه های نوپدید با یک الی دو قرن فاصله هستند، ولی شیعه یک گروهی است که از ابتدای صدر اسلام وجود داشته است و این کنگره نیاز هست تا ما یک بخشی از آن هویت شیعی را بتوانیم معرفی کنیم.

وی اظهارکرد: بنده به خاطر ندارم که با این اسم و عنوان مشخص همایش و یا کنگره ای داشته باشیم. بیشتر همایش ها و کنگره هایی که برگزار شده، درباره شخصیت های جهان تشیع است، نه به صورت یک نگرش کلی و گسترده به شیعه و نقش آن در پیدایش علوم اسلامی به همین جهت می توانیم بگوییم که یک همایش کاملا نو و ابتکاری است.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی گفت: بنده از اولین روزهای آغاز کار کنگره توسط حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی دبیر کنگره دعوت شدم و پیشنهادی ایشان دادند که کنگره را به صورت کمیته ای و مدیریت هر قسمت تخصصی را به شخصی واگذار کنیم که من این نظر را پسندیدم و در قسمت حدیث اعلام آمادگی کردم و از همان ابتدا که خدمت مرجع عالیقدر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مشرف شدیم، بنده در این کنگره فعالیت داشته ام.

وی افزود:در کمیته ما ۱۰ مقاله به همه محققان و نویسندگان  و کتابی نیز  سفارش دادیم، در زمینه ارزیابی مقالات هم لازم است ذکر کنم که ما مراحل سه گانه ای را برای ارزیابی مقالات داریم که در یک مرحله مقاله به دست بنده می رسد و سپس به ارزیابان متعددی ارجاع داده می شود.ما حدود ۲۰ ارزیاب را شناسائی کردیم و علاوه بر اعضای کمیته خودمان که جا دارد از آنها اینجا تشکر کنم؛ حدود ۱۰ الی ۱۲ نفر افراد دیگر معرفی کردیم که برای ارزیابی مقالات می توانیم از آنها استفاده کنیم که تا الان الحمدلله با ما همکاری داشتند.

حجت الاسلام  والمسلمین مسعودی بیان کرد: دو جلد مقاله و کتاب را در مجموع کنگره سهم کمیته حدیث است که منتشر می شود؛ لازم می دانم که از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تشکر کنم. ایشان هم فکر بدیعی در این عرصه داشتند و هم سرمایه گذاری زیادی از نظر وقت و پشیتبانی مالی و مکانی داشته است و همچنین از حجت الاسلام و المسلمینرضایی اصفهانی تشکر کنم که با دید باز، مدیریت خوب و انعطاف قابل توجهی با همه اعضا و مسئولین کمیته ها ارتباط داشتند

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :