تاريخ : دوشنبه 1397/2/17 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 64234
کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی برگزار می‌شود

کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی برگزار می‌شود

معاون اجرایی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از برگزاری این گنگره در روزهای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه در شهر مقدس قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست خبری «کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» پیش از ظهر دیروز در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشستآیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه ضمن تبریک اعیاد مبارک شعبانیه، گفت: نقش امت اسلامی در تمدن بشری جای مطالعه دارد، چون اسلام و امت اسلامی در تولید انواع علوم از انسانی گرفته تا الهی نقش مهمی دارند و کسی نمی تواند آنها را انکار کند. حتی بسیاری از متفکران غربی هم به نقش موثر امت اسلامی در تمدن بشری به ویژه در قرن های متمادی اذعان دارند.

وی افزود: سهم تشیع در این پیشگامی امت اسلامی هم مهم است. موسوعه و کتاب هایی هم آمده تا نقش عالمان در این حوزه را نشان دهد. آنچه که نیاز ما را به این کنگره تقویت می کرد، این است که علیرغم همه کارهایی که درباره نقش شیعه صورت گرفته این مجموعه ها کامل نبوده اند و شامل همه قلمروها نمی شده، از سوی دیگر پرسش ها و شبهات فراوانی هم مطرح می شود که برای پاسخگویی به آنها احتیاج به برگزاری این کنگره دوچندان شد.

تهیه چند جلد کتاب درباره زحمات علمی بانوان شیعه

حجت الاسلام رضایی اصفهانی، دبیر علمی کنگره دیگر سخنران این نشست بود، وی گفت: از آبان تا اسفند ۹۵ با تشکیل شورای سیاستگذاری، علمی و راهبردی، دبیرخانه این کنگره شکل گرفت و ۱۵ گروه علمی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه عضو این مجموعه شدند. در طی جلساتی که برگزار شد، ۹۰۰ موضوع طراحی و در مرحله عملیاتی مقالات سفارش داده شد. در نهایت ۱۹۵۰ چکیده مقاله به دست ما رسید که از آن تعداد چکیده ۱۲۰۰ مورد آنها منتهی به مقاله و در نهایت از میان آنها ۴۰۰ مقاله انتخاب شد.

وی افزود: کتاب هایی هم سفارش داده شده و تلاش می شود از دل این کنگره یک موسوعه هم دربیاید. نتیجه کار کنگره در این دو سال ۵۵ جلد کتاب شد که در حال حاضر در دست چاپ  بوده و قرار است بعد از ویراستاری در تابستان به صورت انبوه چاپ و روانه بازار شود. در طول برگزاری این کنگره ۲۲ مجله پشتیبان ما بودند.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی اشاره کرد: سعی کردیم در میان مهمانان خارجی این کنگره تنوع رعایت شود به همین منظور از شیعه پژوهان و مستشرقین مختلفی که بعضا تا به حال به ایران نیامده اند هم دعوت کردیم. تشکیل کمیته بانوان از دیگر فعالیت های دبیرخانه است که این کمیته چند جلد کتاب درباره زحمات علمی بانوان شیعه ساماندهی کردند. سایر کتاب هایی که قرار است چاپ شود در حوزه فقه اصول، کلام، علوم عقلی، منطق، فلسفه و علوم طبیعی است.

وی در پایان تصریح کرد: در طول برگزاری این کنگره به کمک افراد شاخصی چون آیت الله اراکی، آیت الله رشاد و آیت الله مقتدایی راهبردهای سیاست های کلان این کنگره تبیین شد. در طول این دو سال حدود ۲۱ جلسه تشکیل شد که ۱۰۵ جلسه آن علمی بوده است. همچنین ۱۳ جلد از ۵۵ اثری که قرار است منتشر شود درباره کشورهایی مثل یمن، اندونزی، لبنان، عراق، بحرین و ... است.

افتتاحیه، صبح پنجشنبه

حجت الاسلام موسوی نسب معاون اجرایی این کنگره در ادامه گفت: کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در دو روز ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت در قم برگزار می شود. صبح روز پنجشنبه (۸:۳۰ صبح) افتتاحیه آغاز می شود و تا اذان ظهر ادامه پیدا می کند. در این بخش از برنامه از بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله اعرافی و علی اکبر ولایتی استفاده می کنیم. پس از برنامه افتتاحیه، از ساعت ۱۵ تا ۲۰:۳۰ پنل ها و کمیسیون های تخصصی برگزار خواهد شد، صبح جمعه هم برنامه اختتامیه را خواهیم داشت. سخنران اختتامیه حضرت آیت الله سبحانی است.

مهمانانی از سراسر جهان

آخرین سخنران این نشست حجت الاسلام خوشخو دبیر بخش بین الملل کنگره بود. وی گفت: به خواسته حضرت آیت الله مکارم شیرازی معطوف به کنگره قبلی که درباره جریان های تکفیری بود، تصمیم گرفته شد تا کنگره به صورت بین المللی برگزار شود، به همین دلیل در این کنگره ۱۵۰ نفر از ۵۴ کشور می آیند. سعی شده تا قلمرو منطقه مهمانان به گونه ای باشد که پهنه وسیعی از کشورها را شامل شود. البته این تعداد میهمان از میان ۴ هزار نفر انتخاب شده اند.

وی افزود: تعداد مهمانان داخلی هم حدود ۲ هزار نفر است که بخشی از آنها در روز افتتاحیه، بخشی در روز اختتامیه و بخشی هم در کمیسیون ها حاضر هستند، چرا که حضور همه آنها در یک جا کمی سخت بود. همچنین لازم به ذکر است که تا زمان برگزاری کنگره ۲۵ پیش نشست داخلی و ۵ پیش نشست خارجی برگزارشد. امیدواریم به کمک اصحاب رسانه پس از برگزاری کنگره هم نشستی برای بررسی آثار و تبعات آن برگزار شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :