مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الحاوی فی رجال الشیعة الإمامیة
پديدآورنده : یحیی بن ابی طی حلبی
تحقيق : رسول جعفریان
زمان پدیدآورنده: 575 ـ 630
محل نشر : قم
ناشر : کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 92
زبان : فارسی (متن الحاوی به عربی)
جستجو در Lib.ir

الحاوی فی رجال الشیعة الإمامیة

این کتاب از آثار مفقود است اما محقق آن، قطعه های پراکنده ی این کتاب در کتابهای دیگر را گرد آورده است.

یکی از روش هایی که در رفع بعضی از مشکلات علم رجال دارای کارآیی است، مراجعه به کتاب های تاریخی شیعه و اهل سنّت، به منظور دستیابی به متونی است که در شرح حال رجال تألیف شده اند و هم اکنون، در دسترس ما نیستند. کتاب الحاوی فی رجال الشیعة الإمامیة، تألیف یحیی بن ابی طی حلبی، با همین روش و با بازسازی و تدوین کتاب های مختلف، مانند: لسان المیزان، تاریخ الإسلام، سِیر أعلام النبلاء، بغیة الطلب فی تاریخ حلب، الوافی بالوَفَیات والإصابة فی تمییز الصحابة، در معرّفی هشتاد نفر از رجال شیعه، گردآوری شده است.

در ذیل اسامی رجال ذکر شده، متن های استناد داده شده به ابن ابی طی، شامل تاریخ زندگی هر فرد، راوی و مروی عنه وی و دیگر مشخصّات، به همراه نشانی کامل مصدر مورد مراجعه، مشخّص شده است.

تدوین کننده کتاب، قبل از بیان متن های گردآوری شده، با عنوان «موارد پژوهی و بازسازی متون مفقوده»، به جایگاه مهم و اهداف بازسازی متون مفقود و نمونه هایی از کارهای مهم در بازسازی متون، اشاره می نماید و سپس، زندگی نامه ابن ابی طی و اقوال علما در مورد او را آورده به آثار دیگر وی اشاره کرده و همچنین به موضوع تشیع در حَلَب، پرداخته است.

محقّق همچنین اسامی مختلفی را که از این کتاب مشاهده نموده، آورده است که عبارت اند از: رجال الشیعة، تاریخ الإمامیة، طبقات الامامیة، رواة الشیعة ومصنّفیها (فوات الوفیات، ج ۴، ص ۲۷۰)؛ الحاوی فی رجال الإمامیة (لسان المیزان، ج ۷، ص ۴۰۹)؛ تاریخ العلماء (الوافی بالوفیات، ج ۱، ص ۵۳).

محقّق، بنابر آنچه که ابن حجر در لسان المیزان از معجم البلدان یاقوت ـ که خود در حَلَب در گذشته و با ابن ابی طی، دیدار داشته ـ عنوان کرده است، این کتاب را با عنوان الحاوی فی رجال الإمامیه آورده و معرّفی نموده است.

محقّق تهرانی در الذریعة (ج ۳، ص ۲۱۹، ش ۸۱۰)، این کتاب را با عنوان تاریخ ابن أبی طی و نیز با عنوان طبقات الإمامیة (ج ۱۵، ص ۱۴۷، ش ۹۷۷) فهرست کرده است.

این کتاب در مجله تراثنا (س ۱۷، ع ۱، پی ۶۵، محرّم ۱۴۲۲ق، ص ۱۰۶ ـ ۱۶۰) و (ع ۲، پی ۶۶ و ۶۷، ربیع الآخر ـ رمضان ۱۴۲۲ق، ص ۱۲۲ ـ ۱۶۵) با عنوان الحاوی فی رجال الإمامیة ـ با ترجمه عربی انتشار یافته است.