محمد بن يعقوب كلينى - صفحه 165

از آن در سال هاى 1311 در تهران و در سال 1302 قمرى در لكنهو چاپ سنگى گرديد و در سال 1374 قمرى در تهران توسط دارالكتب الاسلاميه براى نخستين بار با چاپ سربى به بازار كتاب عرضه شد.
چاپ سربى آن توسط محقق عالى مقام جناب آقاى على اكبر غفارى دام توفيقه تصحيح و منقح گرديد و با نسخ خطى مقابله شد، و تعليقاتى از طرف مصحح محترم بر آن نوشته شد و در هشت مجلد در چاپخانه حيدرى تهران چاپ شد.
نگارنده اين كتاب هم در مقابله آن كتاب با نسخ خطى افتخار همكارى با جناب آقاى غفارى را داشتم، كار مطبوعاتى حقير از كافى شروع شد، و اثر نخستين اين جانب تنظيم غلطنامه چاپ حروفى كافى بود كه به نام اين جانب چاپ گرديد.
آشنايى با كافى و كار كردن روى آن ما را با معارف اسلامى آشنا كرد و مقدمه اى براى كارهاى بعدى شد، از آن تاريخ كه اكنون چهل سال از آن مى گذرد و همواره در تحقيق، مطالعه و نوشتن بوده ام، از خداوند متعال خواستارم توفيق خدمتگزارى به فرهنگ و معارف اهل بيت عليهم السلام را به ما عطا فرمايد.
به طور كلى علماء و فقهاء شيعه روى كتاب كافى بسيار كار كرده اند، شروح و تعليقات و حواشى زيادى بر آن نوشته اند، درباره رجال و اسانيد آن تحقيق كرده اند و نكاتى را درباره آن كتاب شريف مورد بررسى قرار داده اند جويندگان به كتب رجال و تراجم مخصوصا مقدمه چاپ حروفى آن مراجعه كنند.

آثار و تأليفات كلينى

ابوجعفر كلينى رضى الله عنه غير از كتاب كافى آثار ديگرى هم دارد كه متأسفانه در طول تاريخ از بين رفته، كتاب هاى او در كتابخانه هاى بغداد و شهر رى وجود داشته، علماء و محققان در آثار خود آنها را ثبت و ضبط كرده اند و محدثان آن كتاب ها را بر مشايخ خود قرائت مى نمودند و اجازه نقل آنها را دريافت مى كردند.
شيخ طوسى در فهرست خود ضمن معرفى آثار او گويد: او غير از كافى كتاب هايى به نام رسائل، كتاب رد بر قرامطه و كتاب تفسير رؤيا نوشت، شيخ طوسى سپس گفته: ما

صفحه از 178