تاريخ : پنج شنبه 1397/3/3 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 64512
شرکت بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ طلبه در کلاس های حدیث خوانی

شرکت بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ طلبه در کلاس های حدیث خوانی

حجت الاسلام فرهمندیان برگزاری کلاس های حدیث خوانی در سطح حوزه های علمیه قم را از فعالیت های انجمن حدیث حوزه برشمرد و گفت: تاکنون در این کلاس ها حدود ۵۵۰۰ نفر شرکت کرده اند .

حجت الاسلام علی فرهمندیان، دبیر انجمن حدیث حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن، بیان داشت: این انجمن جزو ۱۹ انجمن حوزه است که با مجوز شورای عالی و زیر نظر مرکز مدیریت فعالیت می کند.

وی افزود: هدف انجمن حدیث حوزه ترویج علوم و معارف حدیثی است که در قالب های مختلف این فعالیت را ادامه می دهد. یکی از این قالب ها برگزاری نشست های علمی به صورت ترویجی، پژوهشی، نظریه پردازی، نقد کتاب، مقاله و... است.

حجت الاسلام فرهمندیان برگزاری کلاس های حدیث خوانی در سطح حوزه های علمیه قم را از دیگر فعالیت های انجمن حدیث حوزه برشمرد و عنوان کرد: حدیث خوانی جزو دروس اصلی حوزه نیست به همین دلیل به مدت ۳ سال است که با مجوز شورای عالی در این زمینه ورود پیدا کرده ایم.

وی ادامه داد: سال نخست ۲۵ کلاس برگزار شد و هزار نفر در آن شرکت کردند. سال دوم ۵۰ کلاس برگزار شد که ۲ هزار نفر در آن شرکت کردند. سال سوم نیز ۷۰ کلاس برگزار شد و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در آن شرکت کردند و کتب نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و الکافی به آن ها آموزش داده می شود. همچنین در این کلاس ها احادیث مربوط به مهدویت نیز برای طلاب بیان شد.

دبیر انجمن حدیث حوزه، ممیزی را سومین فعالیت این انجمن دانست و خاطرنشان کرد: در این طرح دانش حدیث از نظر نیروی انسانی و مسائل پژوهشی و آموزشی در سطح کشور مورد مطالعه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: نیازسنجی دانش حدیث و علوم مربوط به آن از دیگر فعالیت های انجمن حدیث حوزه بود و حدود ۳ هزار موضوع پژوهشی در این زمینه شناسایی و معرفی شد تا طلاب در انتخاب موضوعات پایان نامه مشکلی نداشته باشند.

حجت الاسلام فرهمندیان با بیان این که تربیت مربی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از دیگر فعالیت های انجمن حدیث است، گفت: در این زمینه با نهادهای مختلفی همکاری داشتیم که تاکنون پنج دوره آن برگزار شد و همچنان ادامه دارد. کارگاه های مختلفی نیز درباره حدیث برگزار می شود تا طلاب بتوانند راحت تر در زمینه علوم معارف و حدیث پایان نامه و مقاله بنویسند.

وی، جریان شناسی و چالش های حوزه در زمینه حدیث را از دیگر فعالیت های انجمن حدیث حوزه بیان کرد و تصریح داشت: متأسفانه برخی در زمینه حدیث یا افراط می کنند و یا تفریط. به همین دلیل ما با جریان شناسی به دنبال هدایت این افراد هستیم تا گرفتار افراط و تفریط نشوند.

دبیر انجمن حدیث حوزه، چاپ کتاب سند شناسی، آشنایی با صحیفه سجادیه و نهج البلاغه را از دیگر فعالیت های انجمن حدیث حوزه برشمرد.

حجت الاسلام فرهمندیان در پایان سخنان خود، درباره غرفه انجمن حدیث حوزه نیز گفت: عنوان غرفه ما خادمان عترت است که در آن زندگینامه ۴۰ شخصیت فعال در زمینه گسترش علوم اهل بیت(ع) معرفی شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :