كلينى - صفحه 231

جامعيت و اتقان ننوشته است. به طور خلاصه كلينى با تصنيف كافى اثرى از خود به يادگار گذارد كه تا دنيا پايدار است بى شبهه اثر ذى قيمت او نيز جاويد خواهد بود.
كافى سه بخش است: 1. اصول كافى 2. فروع كافى 3. روضه كافى، و روى هم رفته داراى شانزده هزار و يكصد و نود و نه حديث است كه بيش از مجموع روايات شش كتاب معتبر و معروف صحاح سته اهل سنت مى باشد (البته با حذف مكررات آنها) جلالت قدر و مقام شامخ كلينى را از همين جا مى توان حدس زد.

استادان او

كلينى در رى و بغداد و در طى مسافرت هاى خود، دانشمندان بزرگ و محدثين و فقهاء بسيارى را ملاقات كرده و از خرمن معلومات آنان خوشه ها چيده و از آنها اجازه روايت گرفته است كه البته اين اجازات از آن مردان بزرگ در آن زمان بسيار باارزش بوده است، در كتب رجال و تراجم بالغ بر چهل نفر را نام مى برند كه همه از استادان و مشايخ اجازه وى به شمار آمده اند. از جمله اين عده مى باشند.
عالم بزرگوار على بن ابراهيم قمى صاحب تفسير على بن ابراهيم متوفى به سال ـ 307 هجرى ـ سعد بن عبداللّه اشعرى قمى متوفى در سنه 300 ـ احمد بن محمد بن سعيد همدانى معروف به ابن عقده متوفى ـ 333 ـ احمد بن ادريس اشعرى قمى ـ 306 ابوالحسن على بن رازى معروف به علّان دايى او كه در رى از مفاخر دانشمندان شيعه بوده است.

شاگردان وى

شخصيت ممتاز كلينى در محيط رى و بغداد، مردم دانش طلب را از هر سو به جانب وى جلب نمود، مجلس او هميشه مجمع فضلا و محفلش مركز علماء و فقها و محدثين بود. اين چند نفر كه ذيلاً نام مى بريم از جمله دانشمندانى مى باشند كه از محضر وى برخاسته و از او به دريافت اجازه نائل گشته اند:
1. ابو غالب احمد بن محمد زرارى متوفى به سال ـ 368 هجرى ـ
2. ابوالحسن احمد بن احمد كاتب كوفى.

صفحه از 232