دفاع از مهدويت - صفحه 217

مقاتل بن سليمان هم نقل شده است. اما عكرمه از خوارج بوده و بسيارى از رجال شناسان و محدثان اهل سنت وى را تضعيف نموده اند حال مقاتل نيز بدتر از عكرمه است،
چون بسيارى او را به كذب و متروك الحديث بودن متهم كرده اند. البته نظير اين سخن به سعيد بن جبير و كلبى هم نسبت داده شده كه به چند دليل مردود است:
1. قول اكثر مفسرين كه آيه در مورد على، حسن، حسين و فاطمه عليهم السلام نازل شده است.
2. روايت نبوى از اين آيه كه توسط بيش از پنجاه صحابى نقل شده و شبيه حديث كساست.
3. عدم ادعاى زنان پيامبر صلى الله عليه و آله در مورد نزول آيه در شأن آنها.
4. نزول آياتى در مورد زنان پيامبر صلى الله عليه و آله كه حاكى از عدم شمول آنها در آيه تطهير است. ۱

تعيين امام با نص است يا اختيار؟

ملاك امامت بر اساس نص است نه اختيار مردم، همانطور كه برخى از علماى اهل سنت هم به آن اذعان دارند. اما بايد به دو نكته توجه داشت:
1. صحبت از نقاط ضعف در انتخاب خلفاى چهارگانه پيامبر، به اين معنا نيست كه اگر در نظام هاى دموكراسى اين ضعف جبران شد انتخاب امام به مردم واگذار شود و راه نص تغيير كند.
2. امامت در امتداد نبوت است و همانطور كه انتخاب پيامبر به مردم واگذار نشده، امام نيز از طرف مردم برگزيده نمى شود، زيرا امام نيز خبر از اخبار آسمانى و باطن مى دهد و انتخاب چنين فردى در قدرت بشر نيست و تنها در علم الهى نهفته است.

شبهه بر اعتقادات اساسى مذهب شيعه

بسيارى از اهل سنت چون دكتر محمّد البندارى معتقدند كه اماميه بر چند دسته احاديث متكى است:
1. تأويل احاديث صحيحى چون حديث غدير و منزلت بر وفق مراد خود.

1.سوره تحريم، آيه ۴؛ سوره احزاب، آيه ۳۰.

صفحه از 259