دفاع از مهدويت - صفحه 222

5. احتجاج على عليه السلام و اهل بيت عليهم السلام به اين حديث در برابر مخالفان.
6. فهم شاعران صحابه و تابعين بعد از آنها از حديث، به معناى اولى به تصرف بوده است.

2. حديث ثقلين

عن زيد بن ارقم و زيد بن ثابت عن النبى صلى الله عليه و آله قال: يا ايها الناس انى تركت فيكم ما ان اخذتم به لن تضلوا: كتاب اللّه و عترتى اهل بيتى.
اين حديث به لفظ «و عترتى» در حد تواتر از اهل سنت نقل شده است، تا جايى كه طرق آن به صحابه به بيش از صد طريق مى رسد، اما با اين حال ابوزهره غير منصفانه به كلينى در مورد اين حديث تاخته است. ۱
دلالت حديث: با توجه به اين كه تمسك به قرآن و هادى و امير قراردادن آن در هر امرى واجب است و اين كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بر تمسك به قرآن و عترت با همديگر امر فرموده است، پس پيروى از اهل بيت عليهم السلام و امير قراردادن آنها بر هر مسلمانى واجب است و مخالفت با آن دو ضلالت و گمراهى است.

3. حديث منزلت

رسول خدا صلى الله عليه و آله هنگامى كه حضرت على عليه السلام را به عنوان جانشين خويش در مدينه در غزوه تبوك مى گماردند فرمود: «انت منى بمنزله هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى» و اين حديث صحيح و مورد اتفاق شيعه و اهل سنت است. ۲
دلالت حديث: از پيامبر اكرم به قطع رسيده است كه فرمودند: «اللهم فاشرح لى صدرى و يسّرلى امرى و اجعل لى وزيرا من اهلى عليا اشدد به ازرى» ۳ و اين دعا تصريح دارد كه حضرت درخواست جانشين فرموده اند.
علاوه بر آن كه وظيفه اى كه حضرت موسى عليه السلام به هارون واگذار كرد خلافت در

1.الامام الصادق، ابوزهره، ص ۱۹۹.

2.ر.ك: صحيح البخارى، ج ۷، ص ۷۱، ح ۶ ۳۷؛ صحيح مسلم به شرح النووى، ص ۱۷۳، ح ۱۵؛ مسند احمد، ج ۱، ص ۱۷۷.

3.خصائص الوحى المبين، ابن بطريق، ص ۴۵، ح ۱۳.

صفحه از 259