دفاع از مهدويت - صفحه 226

كه احمد امين نيز اذعان كرده است.
در ضمن پيدايش شيعه محصول فشارهاى سياسى و بى عدالتى نيست، بلكه شيعه طبق آيات و روايات وجود حجت الهى را لازم مى داند.

فصل دوم: احتجاجات منكرين احاديث مهدى عليه السلام

احتجاج اول: تضعيف احاديث مهدى عليه السلام توسط ابن خلدون

تضعيف احاديث مهدى عليه السلام توسط ابن خلدون از احتجاجات مهم در اين زمينه است كه ديگران نيز از وى تبعيت كرده اند، و به رد اين نظريه و گفته هاى ديگر علما درصحت احاديث توجه نكرده اند، علاوه بر آن چنين تضعيفاتى طبق اعتراف اهل علم درايه، معتبر نيست و موجب تضعيف روايات آن نمى گردد. براى بررسى بهتر به نقل نظرات ابن خلدون و سپس نقد آن مى پردازيم:
وى مى گويد: «در طول اعصار، در ميان عموم مسلمانان چنين شهرت دارد كه در آخرالزمان مردى از اهل بيت ظهور كرده و عدل را برپا مى كند و مهدى نام دارد... و در اين مورد به احاديثى كه بزرگان حديث آورده اند استناد مى كنند، اين احاديث را نقل و انكار و طعن علما را بررسى مى كنيم. ولى بايد توجه داشت كه جرح بر تعديل مقدم است. پس اگر در برخى رجال سند طعنى به واسطه غفلت، ضعف يا سوء حفظ و... وارد شد، به صحت حديث ضربه وارد مى كند.» ۱

نقد و بررسى سخن ابن خلدون

اولاً جمله «در ميان مسلمانان چنين شهرت دارد» خود اعترافى است بر صحت برخى احاديث زيرا «رب مشهور لا اصل له» البته بهتر بود مى گفت: «متواتر و مشهور ميان مسلمانان...» تا فرق مشهور در ميان مردم و اهل حديث مشخص گردد. ثانيا انكار علما به اصل اعتقاد به ظهور مهدى عليه السلام نيست، بلكه در صحت برخى روايات است. ثالثا صحابه و همچنين علماى حديثى كه وى ذكر كرده در اين مورد بسيار بيشترند. در ضمن در مورد تقدم جرح بر تعديل ميان علما اختلاف است.

1.تاريخ ابن خلدون، ج ۱، ص ۵۵۵ ۵۵۶، الفصل ۵۲.

صفحه از 259