تاريخ : سه شنبه 1397/3/8 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 64622
توحید و سنت مداری دو اصل محوری در سبک زندگی امام رضا(ع)

توحید و سنت مداری دو اصل محوری در سبک زندگی امام رضا(ع)

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت: کشور ما به خاطر واردات فرهنگ‌های مختلف درون مایه‌ای از سبک زندگی شرقی، غربی و حتی اسلامی ندارد به همین منظور ما خروجی دقیقی از سبک زندگی ایرانی را نمی‌بینیم.

به گزارش  خبرگزاری شبستان، نشست علمی «بررسی منش رفتاری اهل‌بیت(ع) با تکیه بر میراث رضوی» با حضورحجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی با اشاره به سبک زندگی مشخص برای هر جامعه‌ای اظهار داشت: منش رفتاری یا سبک زندگی که با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که از اوایل دهه ۹۰ به صورت ویژه به آن پرداخته شده است کار جدید در سطح جامعه جهانی به شمار نمی آید.

وی ادامه داد: امروز در بسیاری از کشورهای دنیا چه در غرب و چه در شرق هر کدام سبک خاصی از زندگی را برای خود دارند اما متاسفانه کشور ما به خاطر واردات فرهنگ‌های مختلف درون مایه‌ای از سبک زندگی شرقی، غربی و حتی اسلامی ندارد به همین منظور ما خروجی دقیقی از سبک زندگی ایرانی را نمی‌بینیم و مقام معظم رهبری نیز بر روی همین موضوع تاکید دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تاکید کرد: ما در خصوص سبک زندگی اهل‌بیت(ع) کارهایی که به عنوان منش رفتاری و سبک زندگی آنها باشد را به صورت کامل پیاده نکرده و رفتار ما بیشتر حالت بازاری دارد. به طور کلی ما بیشتر به دنبال زندگینامه اهل‌بیت‌(ع) بوده‌ایم و همین موضوع هیچ ارتباطی با سبک زندگی اهل‌بیت(ع) ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی یادآور شد: ما در روایات بسیاری موضوع سبک زندگی اهل‌بیت(ع) را نداریم البته در رابطه با زندگی چهار معصوم اطلاعات روایی بسیار خوبی وجود داشته و بر اساس گزارشات اولین معصوم یعنی پیامبر اکرم(ص) و سپس امیرالمومنین(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) جزء اهل‌بیتی هستند که سبک زندگی آنها مشخص است.

وی با اشاره به سبک زندگی امام رضا(ع) افزود: بیشتر روایات و گزارشات موجود از زندگی ایشان مربوط به دوران ولایت‌عهدی امام رضا(ع) است. ما اگر بخواهیم سبک زندگی امام رضا(ع) را مطالعه کنیم باید آن را به هشت قسمت تقسیم کنیم که یکی از این بخش‌ها مربوط به زندگی امام رضا(ع) و خانواده و همچنین زندگی امام رضا(ع) و عموم مردم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) از ابتدا؛ زندگی خود را بر پایه «توحیدمحوری» و «سنت مداری» قرار داده بود. ایشان در بحث خانواده دو اصل بسیار زیبا و جذاب را همیشه مدنظر داشتند. ابتدا اصل قانونمداری امام رضا(ع) بود که می‌توان گفت ایشان هیچگاه به خود این حق را نمی‌داد که در منزل خود به کسی جسارت کند و یا با صدای بلند سخن بگوید. ایشان همچنین در ممنوعیت محرمات و تربیت معنوی افراد اهتمام زیادی را داشته و نکات را آن قدر رعایت می‌کردند که به صورت یک قانون در منزل تبدیل شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی ابراز داشت: نکته دوم در رابطه با زندگی امام رضا(ع) رعایت حدود و احترام به یکدیگر در محیط خانه بود که می‌توان به عنوان احترام به برادران و تکریم فرزندان در خانه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تمامی اهل بیت(ع) اهل رعایت کامل مسائل اخلاقی هستند، تصریح کرد: در زندگی امام رضا(ع) نکته ای که کاملا واضح و آشکار است تواضع حضرت رضا(ع) است که اطرافیان ایشان این رفتار را به خوبی در مواجه با زیردستان مشاهده می کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در پایان گفت: اگر ما بخواهیم رابطه امام رضا(ع) با عموم مردم را بررسی کنیم موضوع انفاق را به خوبی می بینیم. ایشان در زندگی خویش انفاق‌های زیادی را داشتند که می توان به انفاق به فقرا به شیوه‌های مختلف و تاکید بر صدقه دادن اشاره کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :