مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : گذری بر مقاله ی «تنقیح المقال در قاموس الرجال»
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مجمع ذخائر اسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1392 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 124
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

گذری بر مقاله ی «تنقیح المقال در قاموس الرجال»

نقد مقاله ی «تنقیح المقال در قاموس الرجال» که در مجله کتاب های اسلامی به چاپ رسیده است.

کتاب رجالی «تنقیح المقال» تألیف آیت الله شیخ عبدالله مامقانی محور مباحث کتاب «قاموس الرجال» نوشته ی علامه شیخ محمدتقی شوشتری است. مرحوم شوشتری در ضمن مطالبی که ارائه کرده، به طور طبیعی انتقاداتی را به تنقیح المقال مطرح کرده است.

دکتر پرویز رستگار مقاله ای با عنوان «تنقیح المقال در قاموس الرجال» نگاشته که در فصلنامه ی «کتاب های اسلامی»، شماره ۱۵، زمستان ۱۳۸۲ به چاپ رسیده است. وی در این مقاله علاوه بر انتقاد از آراء مؤلف تنقیح المقال و چاپ تحقیقی کتاب، در مقام دفاع از مواضع شوشتری در قاموس بر آمده است.

سید صادق حسینی اشکوری با بررسی هایی که انجام داده و با استفاده از افادات استاد شیخ محمدرضا مامقانی (نوه ی مؤلف تنقیح المقال) کوشیده است در مقام پاسخگویی به مقاله ی مذکور برآید و از تنقیح المقال دفاع کند.

اشکوری بر این باور است که نقد مذکور یکسویه نوشته شده است و ناقد با چیدن پایه ای ذهنی و باور جزم اندیشانه بدان و بنا نهادن پایه های استدلال بر آن و نادیده گرفتن مسائل مرتبط، اقدام به نگارش مقاله ی خویش کرده است.

نویسنده در ابتدا کتاب تنقیح و مقاله ای را که در نقد آن نوشته شده، معرفی کرده و سپس در مقام بررسی و نقد تفصیلی مقاله بر آمده است. کار درخور ستایش نویسنده آن است که در پایان، تصویر کامل مقاله را از مجله ی «کتاب های اسلامی» آورده است.

بنا به گفته ی استاد محمدرضا مامقانی، در این کتاب به کمتر از پنجاه درصد از اشکالات مقاله ی مذکور پاسخ داده شده است.