371
مباني شناخت

همچنين در فلسفه قرآن و نبوت پيامبر اسلام آمده است :
«كِتَـبٌ أَنزَلْنَـهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّـلُمَـتِ إِلَى النُّورِ .۱
اين كتابى است كه برتو فرو فرستاديم تا مردم را از تاريكى ها خارج و به نور وارد سازى»
.
اين روشنايى ، روشنايى حسى نيست . پيامبران براى اختراع برق يا تغيير عوامل روشنايى حسى نيامده اند . اين كار را انسان خود مى تواند و بايد خود انجام دهد . آنچه پيامبران براى آن آمده اند و انسان خود توان انجام آن را ندارد ، ايجاد روشنايى عقلى است و اين يكى از اساسى ترين رازهاى بعثت انبياى الهى است .

داروى بيمارى هاى عقلى

دومين مسئله در زمينه درمان بيمارى هاى عقلى اين است كه داروى اين بيمارى ها چيست؟ و پيامبران الهى كه پزشكان متخصص اين بيمارى ها هستند ، با كدام دارو آنها را درمان مى كنند؟

الف ـ وحى

از ديدگاه قرآن كريم داروى بيمارى انديشه «وحى» است ، و انبياى الهى با اين دارو افرادى را كه مبتلا به بيمارى هاى فكرى و روحى مبتلا هستند ، درمان مى كنند . قرآن كريم در اين باره چنين فرموده است :
«يَـأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ .۲
اى مردم ! همانا براى شما دليل روشنى از جانب پروردگارتان آمد و نيز آنچه بيمارى هاى درونى شما را درمان مى كند»
.

1.ابراهيم : آيه ۱ .

2.يونس : آيه ۵۷ .


مباني شناخت
370

او پزشك سيارى است كه با داروهاى شفابخش خود در جستجوى مواضعى است كه ميكرب غفلت و ناآگاهى در آنها لانه كرده و بيمارى حيرت و سرگردانى ، اقامت گزيده است.
در اين كلام ، امام فرستادگان الهى را به عنوان پزشكانى مطرح مى كند كه متخصص درمان بيمارى هاى فكرى و روحى هستند و منتظر نمى نشينند كه بيمار به آنان مراجعه كند ، بلكه داروها و ابزار پزشكى خود را به همراه داشته ، درپى بيمار مى گردند .
آنان با يك جراحىِ دقيق و حساب شده روانى ، موانع شناخت هاى عقلى و قلبى را برمى دارند و غبارهاى هوا و هوس را از آينه انديشه مى شويند ، و با اين عمل ، گوهر تابناك عقل را از لجنزار شهوت استخراج مى كنند و چراغ فروزان انديشه را از حجاب دوده هاى هوس پاك مى سازند . از اين رو امير مؤمنان عليه السلام در سخنى ديگر در فلسفه بعثت انبيا مى فرمايد :
ويُثِيروا لَهُم دَفائِنَ العُقُولِ.۱
يعنى يكى از رازهاى بعثت ، استخراج عقل هاى مدفون است . انبياى الهى با درمان بيمارى هاى انديشه و استخراج گوهر عقل و روشن كردن چراغ فكر ، مردم را از تاريكى هاى موانع شناخت و حجاب هاى هوس خارج مى كنند و به جهان روشنى و نور كه حقايق هستى ، آن چنان كه هست ، در آن هويداست ، وارد مى سازند . لذا قرآن كريم در فلسفه بعثت موسى عليه السلام مى گويد :
«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِئايَـتِنَآ أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّـلُمَـتِ إِلَى النُّورِ .۲
همانا موسى را همراه با دلايل روشن و قطعى خود فرستاديم كه برو و مردم خود را از تاريكى ها خارج كن و به روشنايى و نور وارد ساز»
.

1.همان : خطبه ۱ .

2.ابراهيم : آيه ۵ .

  • نام منبع :
    مباني شناخت
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388
    نوبت چاپ :
    دوم
تعداد بازدید : 481439
صفحه از 484
پرینت  ارسال به