مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شرح مشیخة الفقیه (روضة المتقین)
زمان پدیدآورنده: 1003 ـ 1070 ق
محل نشر : قم
ناشر : بنیاد فرهنگ اسلامی
تاریخ انتشار : 1399 ق
تعداد صفحه : 584
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

شرح مشیخة الفقیه (روضة المتقین)

این کتاب در واقع جلد چهاردهم روضة المتقین است. اما موضوع مستقل و در شرح مشیخه ی من لا یحضره الفقیه است.

(چهاردهمین جلد روضة المتقین که موضوع آن مستقل است.)

این کتاب، شرحی بر مشیخه کتاب من لا یحضره الفقیه است. مؤلّف در ابتدا بحثی را درباره احادیث صحیح، مطرح نموده و سپس شرح حال هر یک از رجال موجود در طُرُق مشیخه کتاب من لا یحضر الفقیه را مورد بحث قرار داده است.

در ذیل عنوان هر راوی، علاوه بر شرح حال او، توثیق، تضعیف، مذهب، اقوال علمای رجال در مورد او و مصادر مورد مراجعه به همراه اعتبار و ارزش طریق آن راوی مطرح شده است.

اسامی راویان، بر اساس حروف الفبا تنظیم شده است.

پس از بیان شرح حال راویان مشیخه کتاب من لا یحضره الفقیه در ذیل عنوان شرح رجال الفقیه، مؤلّف، اسامی بسیاری از راویان موجود در این کتاب و محدّثان و علمای رجال از زمان شیخ طوسی و نجاشی تا اصحاب امیر المؤمنین(ع) را در دوازده طبقه آورده است. اسامی بر اساس حروف الفبا تنظیم شده و در ذیل هر عنوان، مشخّص شده که وی از صحابیان کدام یک از معصومان(ع) است و به این ترتیب، طبقه وی مشخّص شده است.

همچنین توثیق و تضعیف راوی و مروی عنه، تمییز مشترکات و فواید رجالی با ذکر مصدر مورد مراجعه مشخص شده است. شارح، این قسمت را به منظور عدم احتیاج رجوع به کتاب های دیگر، تنظیم نموده است.

در این قسمت، طبقات راویان حدیث از زمان شیخ طوسی تا راویان و اصحاب امیر مؤمنان علی(ع) در دوازده طبقه قرار گرفته اند. علاوه بر آن، مباحثی چند از فواید رجالی از قبیل تمییز مشترکات، ضبط طبقات و فوایدی دیگر، مورد بحث واقع شده است.

شایان ذکر است که شرح مشیخه کتاب من لا یحضره الفقیه محمّد تقی مجلسی، به عنوان جلد چهاردهم از کتاب روضة المتّقین ایشان چاپ شده است.

محقّق تهرانی در کتاب الذریعة (ج ۱۳، ص ۶۴ و ج ۱۱، ص ۲۹۰) این شرح را در ذیل دو عنوان دیگر به نام های شرح الأحادیث و الروضة البهیة، فهرست نموده و متذکر می شود که اینها اسامی تاریخی این کتاب اند. همچنین ایشان در الذریعة (ج ۱۰، ص ۱۰۱ و ج ۱۵، ص ۱۴۸) قسمت «شرح رجال الفقیه»، از این کتاب را با عنوان های رجال المولی محمّد تقی المجلسی و طبقات الرواة، فهرست نموده است.