اسناد ويژه «كافى» در «وسائل الشيعة» - صفحه 190

اشاره دار است . البته اين كتاب ، به راويانى كه به جهت تعليق از سند ، حذف شده اند ، عنايتى ندارد ، لذا نسبت به اسناد تعليقى ، پژوهشى صورت نداده است .
كتاب هايى كه بر مبناى ترتيب اسانيد كتب حديثى تأليف شده اند، همچون برخى از آثار رجالى مرحوم آية اللّه بروجردى و آية اللّه والد ـ دام ظلّه ـ نيازمند بازسازى اسناد با افزودن قسمت محذوف سند تعليقى ، باز كردن و تفكيك اسناد تحويلى و تبديل آنها به اسناد ساده ، تبديل ضمير به اسم ظاهر ، جايگزين كردن مشارٌ اليه با اشاره هاى سند هستند . ۱
با دقّت در شيوه بازسازى اسناد در اين گونه كتب و چگونگى گزارش راوى و مروى عنه در كتاب هايى چون معجم رجال الحديث ، مى توان فهم مؤلّفان اين كتاب ها را نسبت به اسناد ويژه دريافت .
با دقّت در نقل اين گونه احاديث در جوامع حديثى هم مى توان فهم مؤلّفان اين كتاب ها را به درست آورد .
راقم سطور در هنگام تأليف توضيح الاسناد ، در اسناد دشوار ، به اين مصادر مراجعه كرده تا فهم اين بزرگان را در يابد و در باره درستى يا نادرستى آن به تحقيق بپردازد .
نگارنده ، پس از تأليف قسمت عمده اى از اين كتاب (بويژه بخش مربوط به اسناد كافى كه در دست انتشار است) ، لزوم نگارش مقاله ها يا رساله هايى در توضيح شيوه برخورد بزرگان با اسناد ويژه را احساس كرد . رساله حاضر نيز با اين انگيزه تأليف شده و در آن ، به بررسى نگاه وسائل الشيعة به اسناد ويژه كافى پرداخته ايم . موضوع

1.نگارنده ، از مرحوم حاج شيخ حسن نورى ـ كه آثار رجالى مرحوم آية اللّه بروجردى به خط ايشان نگاشته شده و در تحرير اخير اين كتاب ، همراه مؤلّف بوده ـ شنيده كه اسناد بسيارى در ترتيب الاسانيدهاى ايشان افتاده است . اين احتمال وجود دارد كه يكى از مواضع اسناد افتاده شده در اين كتاب ، همين اسناد ويژه بوده كه نيازمند بحث و بررسى بوده است و مرحوم آية اللّه بروجردى ، اين اسناد را براى بررسى دقيق تر كنار نهاده است ؛ ولى بعدا از افزودن آنها به ترتيب الاسانيد ، غفلت شده است .

صفحه از 236