مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : آیة التطهیر فی احادیث الفریقین
پديدآورنده : سید علی موحد ابطحی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مؤلف
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1404 ق
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 424 + 388
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

آیة التطهیر فی احادیث الفریقین

موضوع این پژوهش، بررسی روایاتی است که در شرح و تبیین آیه تطهیر (احزاب/۳۲) نقل شده اند.

موضوع این پژوهش، بررسی روایاتی است که در شرح و تبیین آیه تطهیر(إِنَّمٰا يُرِيدُ اَللّٰهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ اَلرِّجْسَ أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً  ﴿الأحزاب‏، ۳۳﴾)نقل شده اند.

کتاب با بهره گرفتن از منابع حدیثی، تفسیری، سِیَری و تاریخی شیعه و سنی به نگارش درآمده و در آن، احادیث مربوط به آیه تطهیر گردآوری و بر اساس راویان مرتب شده است.

یک جلد از این اثر، از آغاز تا پایان، احادیث مربوط به آیه است که به همراه اسناد آنها آورده شده اند. بخش اول، شامل روایت هایی است که معصومان و بخش دوم، ویژه روایت هایی است که صحابه از پیامبر خدا نقل کرده اند و بخش سوم شامل آن دسته روایت هایی است که از قول معصومان، بی آنکه به پیامبر(ص) استناد داده شود، نقل شده است.

بخشی هم روایت های نقل شده از فرزندان معصومان است، و در پایان، روایت های مرسل مندرج شده اند. هر بخش به صورت مسندی و الفبایی، با برجسته کردن نام راوی، همراه با ذکر سند و حدیث است. مأخذ روایت ها هم، در پاورقی مشخص شده اند.

بخش دوم کتاب که جلد دوم آن را نیز تشکیل می دهد، در تفسیر آیه است که از «یرید الله» آغاز شده و در آن در باره مراد از اراده خدا در این آیه و اینکه تشریعی و یا تکوینی است، بحث شده است. منظور از طهارت، بخش بعدی مباحث را تشکیل می دهد و در آن، دعای پیامبر قبل از نزول آیه و ایمان اهل بیت(ع)، مورد بررسی قرار گرفته، آن گاه «لیذهب» تشریح شده و از عصمت سخن گفته شده است.

بررسی «رجس» بحث بعدی است که به مناسبت، احادیث متعددی هم برای تشریح ابعاد آن نقل شده است. مراد از «اهل البیت» در آیه و مصداق آیه نبودن همسران رسول خدا، سبب نزول آیه، مکان آن، غذای فراهم شده از سوی فاطمه در آن مجلس، کساء، شاهدان ماجرا و گذر پیامبر(ص) به در خانه فاطمه(س) و سخنان آن حضرت در برابر آن، محاجه با آیه تطهیر و شرط طهارت در امامت، از دیگر مباحث مطرح شده در این بخش و پایان آن است.