هزار حدیث در یکصد موضوع 02 - صفحه 53

53 ـ حكمت

1

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله:

۰.مَنْ أخْلَصَ لِلّهِ أرْبَعينَ صَباحا ظَهَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ؛۱

۰.هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه‏هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى‏شود.

2

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله:

۰.قَلْبٌ لَيْسَ فيهِ شَى‏ءٌ مِنَ الحِكمَةِ كَبَيْتٍ خَرِبٍ، فَتَعَلَّموا وعَلِّموا، وتَفَقَّهوا ولا تَموتوا جُهّالاً ؛ فَاِنَّ اللّه‏َ عز و جل لا يَعذِرُ عَلَى الْجَهْلِ؛۲

۰.دلى كه در آن حكمت نيست، همچون خانه‏اى ويران است. پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد و نادان نميريد كه خداى عزّ و جلّ، بهانه‏اى را براى نادانى نمى‏پذيرد.

3

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله:

۰.اَمَّا الْعِلْمُ، فَيَتَشَعَّبُ مِنْهُ الغِنى وَ اِنْ كانَ فَقيرا، وَ الْجودُ وَ اِنْ كانَ بَخيلاً وَ الْمَهابَةُ وَ اِنْ كانَ هَيِّنا، وَ السَّلامَةُ وَ اِنْ كانَ سَقيما، وَ الْقُربُ وَ اِنْ كانَ قَصيّا وَ الْحَياءُ وَ اِنْ كانَ صَلِفا، وَ الرِّفْعَةُ وَ اِنْ كانَ وَ ضيعا وَ الشَّرَفُ وَ اِنْ كانَ رَذْلاً وَ الْحِكْمَةُ وَ الْحُظْوَةُ فَهذا مايَتَشَعَّبُ لِلْعاقِلِ بِعِلْمِهِ فَطوبى لِمَنْ عَقَلَ وَ عَلِمَ؛۳

۰.اما علم: اگر انسان فقير باشد، از آن بى‏نيازى حاصل مى‏شود، اگر بخيل باشد، سخاوت، اگر خوار باشد، عزّت، اگر بيمار باشد، سلامتى، اگر دور باشد، نزديك مى‏شود، اگر هرزه باشد، حيا، اگر پَست باشد، والايى، اگر حقير باشد، شرافت و حكمت و مَقام. پس اينها چيزهايى هستند كه از دانش خردمند به دست مى‏آيد. پس خوشا به حال آن كس كه عاقل بود و دانست.

4

امام صادق عليه‏السلام:

۰.إنَّ الْحِكْمَةَ لَتَكُونُ في قَلْبِ الْمُنافِقِ فَتُجَلْجِلُ في صَدْرِهِ حَتّى يُخْرِجَها فَيُوعِيَهَا الْمُؤْمِنُ وَتَكُونُ كَلِمةُ الْمُنافِقِ فى صَدْرِ الْمُؤْمِنِ فَتُجَلْجِلُ في صَدْرِهِ حَتّى يُخْرِجَها فَيَعِيَهَا الْمُنافِقُ؛۴

۰.به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بيرون آيد و مؤمن آن را بر گيرد و سخن منافقانه (لغو و بيهوده) در سينه مؤمن بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بيرون برود و منافق آن را برگيرد.

5

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله:

۰.مَنْ اَحْسَنَ عِبادَةَ اللّه‏ِ فى شَبيبَتِهِ، لَقّاهُ اللّه‏ُ الْحِكمَةَ عِنْدَ شَيْبَتِهِ، قالَ اللّه‏ُ تَعالى: «وَ لَمَّا بَلَغَ اَشُدَّهُ وَاسْتَوى ءَآتَيْناهُ حُكْما وَ عِلْما» ثُمَّ قالَ تَعالى: «وَ كَذالِكَ نَجْزِى الْمُحْسِنينَ» ؛۵

۰.هر كس كه در جوانى خوب بندگى خدا كند، خداوند در پيرى به او حكمت مى‏آموزد. خداى متعال مى‏فرمايد: «و چون به رشد و كمال خويش رسيد، به او حكمت و دانش عطا كرديم» و در ادامه آيه مى‏فرمايد: «و نيكوكاران را چنين پاداش مى‏دهيم».

6

امام على عليه‏السلام:

۰.حُبُّ الدُّنْيا يُفْسِدُ الْعَقْلَ وَ يُصِمُّ الْقَلْبَ عَنْ سَماعِ الْحِكْمَةِ وَ يوجِبُ اَليمَ الْعِقابِ؛۶

۰.دل بستگى به دنيا، عقل را فاسد مى‏كند، قلب را از شنيدن حكمت ناتوان مى‏سازد و باعث عذاب دردناك مى‏شود.

7

لقمان حكيم عليه‏السلام:

۰.يَا بُنَىَّ اِذَا امتَلأََتِ المَعِدَةُ نَامَتِ الفِكْرَةُ وَ خَرِسَتِ الحِكْمَةُ وَ قَعَدَتِ الاَعضَاءُ عَنِ العِبادَةِ؛۷

۰.فرزندم هرگاه شكم پر شود، فكر به خواب مى‏رود و حكمت، از كار مى‏افتد و اعضاى بدن از عبادت باز مى‏مانند.

8

امام على عليه‏السلام:

۰.اَعْجَبُ ما فِى الاِْنْسانِ قَلْبُهُ وَ لَهُ مَوارِدُ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ اَضْدادٌ مِنْ خِلافِها فَاِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجاءُ اَذَ لَّهُ الطَّمَعُ وَ اِنْ هاجَ بِهِ الطَّمَعُ اَهْلَكَهُ الْحِرْصُ وَ اِنْ مَلَكَهُ الْيَأسُ قَتَلَهُ الاَْسَفُ... فَكُلُّ تَقْصيرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ كُلُّ اِفْراطٍ بِهِ مُفْسِدٌ؛۸

۰.شگفت‏ترين عضو انسان قلب اوست و قلب مايه‏هايى از حكمت و ضد حكمت دارد. اگر آرزو به آن دست دهد، طمع خوارش مى‏گرداند و اگر طمع در آن سر بركشد، حرص نابودش مى‏كند و اگر نااميدى بر آن مسلّط شود، اندوه، او را مى‏كُشد... هر كوتاهى برايش زيانبار است و هر زياده‏روى برايش تباهى آفرين.

9

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله:

۰.خُذِ الحِكمَةَ، ولا يَضُرُّكَ مِن أيِّ وِعاءٍ خَرَجَت؛۹

۰.حكمت را فراگير، و اين كه از كجا بيرون آمده، به تو آسيبى نمى‏رساند.

10

امام على عليه‏السلام:

۰.العِلمُ ضالَّةُ المُؤمِنِ، فَخُذوهُ ولَو مِن أيدِي المُشرِكينَ، ولا يَأنَفُ أحَدُكُم أن يَأخُذَ الحِكمَةَ مِمَّن سَمِعَها مِنهُ؛۱۰

۰.دانش، گم شده مؤمن است. آن را فراچنگ آريد، گرچه از دستِ مشركان باشد. نبايد كسى از شما از فراگيرى حكمت از دارنده آن، احساس عار كند.

1.۱. نهج الفصاحه ح ۲۸۳۶.

2.۲. الفردوس ح ۴۵۹۰.

3.۳. تحف العقول ص ۱۶.

4.۴. بحارالأنوار۲/۹۴/۲۸.

5.۵. أعلام الدين ص ۲۹۶.

6.۶. غررالحكم ح ۴۸۷۸.

7.۷. مجموعه ورام ۱/۱۰۲.

8.۸. علل الشرايع ص ۱۰۹/۷.

9.۹. الفردوس ۲/۱۶۸/۲۸۴۱.

10.۱۰. جامع بيان العلم ۱/۱۰۱.

صفحه از 102