مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : اسرار غدیر: گزارش تحلیلی از واقعه غدیر خم
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مولود کعبه
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1379 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 384
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

اسرار غدیر: گزارش تحلیلی از واقعه غدیر خم

پژوهش و تحلیلی است از واقعه غدیر و اسرار آن.

پژوهش و تحلیلی است از واقعه غدیر و اسرار آن. نویسنده، با روش تحلیلی و با بهره گیری از منابع تاریخی بر این باور است که پیش نیاز بررسی عمیق واقعه غدیر، باید همراه شناخت دقیق از اوضاع اجتماعی، اعتقادی و اخلاقی آن زمان باشد، تا بتوان اعتقاد و شعور مسلمانان آن زمان را به دست آورد. بر این اساس، نویسنده با جمع آوری حلقات پراکنده تاریخ و تنظیم آن ها، تلاش کرده است تا نقبی به تاریخ بزند و به سر اصلی ماجرای غدیر خم، که ولایت و امامت علی(ع) است، دست یابد.

کتاب از ده بخش تشکیل شده است. در بخش نخست مؤلف به بررسی وضعیت مسلمانان قبل از هجرت و قبل از فتح مکه پرداخته است. مراسم سه روزه غدیر و وجود منافقان در این حادثه، از دیگر محورهایی است که در بخش دوم کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

بررسی خطبه غدیر از جهت محتوا و سند و متن عربی و فارسی آن، بخش های چهارم تا هفتم کتاب است. اهداف پیامبر از بیان خطبه غدیر خم و اهتمام امامان معصوم(ع) و یاران آنان به غدیر به عنوان عید ولایت، بخش پایانی کتاب است که فشرده و نتیجه آن است.

نویسنده به احتجاج امامان معصوم و یارانشان به این حادله در اثبات امامت امیر مؤمنان(ع) پرداخته و در پایان، حادثه غدیر در کتاب ها و اشعار بررسی شده و قصایدی از اشعار به زبان عربی، فارسی، ترکی و هندی را در مدح و ثنای غدیر نقل کرده است. پایان بخش کتاب، نقل زیارت غدیر است.