دعای امام صادق(ع) برای امام زمان(عج)

دعای امام صادق(ع) برای امام زمان(عج)

خدايا! با يارى‏‌ات او را استوار دار و بنده‌‏ات را يارى ده و يارانش را نيرو بخش و شكيبايشان كن و دريچه چيرگى فيروزمندى را بر ايشان بگشاى و در فرجش تعجيل كن و او را بر دشمنانش و دشمنان پيامبرت مسلّط كن. اى رحيم‏‌ترين رحيمان!»

دُعاءُ الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلام وحُزنُهُ عَلى‌ طولِ غَيبَةِ الإِمامِ المَهدِيِّ عليهما السلام‌

۱۰۴۰.فلاح السائل نقلاً عن عبّاد بن محمّد المدايني : دَخَلتُ عَلى‌ أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام بِالمَدينَةِ حينَ فَرَغَ مِن مَكتوبَةِ الظُّهرِ ، وقَد رَفَعَ يَدَيهِ إلَى السَّماءِ وهُوَ يَقولُ‌۱ : ... وأَنجِز لِوَلِيِّكَ وَابنِ نَبِيِّكَ - الدّاعي إلَيكَ بِإِذنِكَ ، وأَمينِكَ في خَلقِكَ ، وعَينِكَ في عِبادِكَ ، وحُجَّتِكَ عَلى‌ خَلقِكَ ، عَلَيهِ صَلَواتُكَ وبَرَكاتُكَ - وَعدَهُ . اللَّهُمَّ أيِّدهُ بِنَصرِكَ وَانصُر عَبدَكَ، وقَوِّ أصحابَهُ وصَبِّرهُم ، وَافتَح لَهُم مِن لَدُنكَ سُلطاناً نَصيراً ، وعَجِّل فَرَجَهُ وأَمكِنهُ مِن أعدَائِكَ وأَعداءِ رَسولِكَ ، يا أرحَمَ الرّاحِمينَ» . قُلتُ : ألَيسَ قَد دَعَوتَ لِنَفسِكَ جُعِلتُ فِداكَ ؟ قالَ : قَد دَعَوتُ لِنورِ آلِ مُحَمَّدٍ وسائِقِهِم ، وَالمُنتَقِمِ بِأَمرِ اللَّهِ مِن أعدائِهِم .

دعاى امام صادق عليه السلام و اندوه او بر طول كشيدن غيبت امام مهدى عليه السلام

.فلاح السائل- به نقل از عبّاد بن محمّد مدائنى - : در مدينه بر امام صادق عليه السلام وارد شدم. ايشان نماز ظهرش را خوانده بود و در حالى كه دستانش را رو به آسمان كرده بود، چنين دعا مى‌كرد:۲ «... و وعده‌ات را به وليّت، فرزند پيامبرت، دعوتگر به سوى تو با اجازه‌ات، امين تو ميان مردمت، ديده‌ات ميان بندگانت، حجّتت بر آفريدگانت - كه درودها و بركت‌هايت بر او باد - به انجام رسانى. خدايا! با يارى‌ات او را استوار دار و بنده‌ات را يارى ده و يارانش را نيرو بخش و شكيبايشان كن و دريچه چيرگى فيروزمندى را بر ايشان بگشاى و در فرجش تعجيل كن و او را بر دشمنانش و دشمنان پيامبرت مسلّط كن. اى رحيم‌ترين رحيمان!». گفتم: فدايت شوم ! آيا اين دعا را براى خودت نكردى؟ فرمود: «براى نور آل محمّد و پيش‌برنده آنها، انتقام گيرنده از دشمنانشان به فرمان خداوند، دعا كردم».۳

۱۰۴۱.الغيبة للطوسي : أخبَرَني جَماعَةٌ ، عَن أبِي المُفَضَّلِ مُحَمَّدِ بنِ عَبدِ اللَّهِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عُبَيدِ اللَّهِ بنِ المُطَّلِبِ رَحِمَهُ اللَّهُ ، قالَ : حَدَّثَنا أبُو الحُسَينِ مُحَمَّدُ بنُ بَحرِ بنِ سَهلٍ الشَّيبانِيُّ الرُّهنِيُّ ، قالَ : أخبَرَنا عَلِيُّ بنُ الحارِثِ ، عَن سَعدِ بنِ المَنصورِ الجَواشِنِيِّ ، قالَ : أخبَرَنا أحمَدُ بنُ عَلِيٍّ البُدَيلِيُّ ، قالَ : أخبَرَني أبي ، عَن سَديرٍ الصَّيرَفِيِّ ، قالَ : دَخَلتُ أنَا وَالمُفَضَّلُ بنُ عُمَرَ وداودُ بنُ كَثيرٍ الرَّقِّيُّ وأَبو بَصيرٍ وأَبانُ بنُ تَغلِبَ عَلى‌ مَولانَا الصّادِقِ عليه السلام ، فَرَأَيناهُ جالِساً عَلَى التُّرابِ وعَلَيهِ مِسحٌ‌۴ خَيبَرِيٌّ مِطرَفٌ بِلا جَيبٍ ، مُقَصَّرُ الكُمَّينِ ، وهُوَ يَبكي بُكاءَ الوالِهَةِ الثَّكلى‌۵ذاتَ الكَبِدِ الحَرّى‌ ، قَد نالَ الحُزنُ مِن وَجنَتَيهِ ، وشاعَ التَّغَيُّرُ في عارِضَيهِ ، وأَبلَى الدَّمعُ مَحجِرَيهِ ، وهُوَ يَقولُ : سَيِّدي غَيبَتُكَ نَفَت رُقادي وضَيَّقَت عَلَيَّ مِهادي ، وَابتَزَّت مِنّي راحَةَ فُؤادي ، سَيِّدي غَيبَتُكَ أوصَلَت مَصائِبي بِفَجائِعِ الأَبَدِ ، وفَقدُ الواحِدِ بَعدَ الواحِدِ بِفَناءِ۶ الجَمعِ وَالعَدَدِ ، فَما اُحِسُّ بِدَمعَةٍ تَرقَأُ۷ مِن عَيني ، وأَنينٍ يُفشا ۸ مِن صَدري‌۹ . قالَ سَديرٌ : فَاستَطارَت عُقولُنا وَلَهاً ، وتَصَدَّعَت قُلوبُنا جَزَعاً مِن ذلِكِ الخَطبِ الهائِلِ ، وَالحادِثِ الغائِلِ ، فَظَنَنّا أنَّهُ سَمَتَ لِمَكروهَةٍ قارِعَةٍ ، أو حَلَّت بِهِ مِنَ الدَّهرِ بائِقِةٌ۱۰ ، فَقُلنا : لا أبكَى اللَّهُ عَينَيكَ يَابنَ خَيرِ الوَرى‌ ، مِن أيَّةِ حادِثَةٍ تَستَذرِفُ دَمعَتَكَ ، وتَستَمطِرُ عَبرَتَكَ ، وأَيَّةُ حالَةٍ حَتَمَت عَلَيكَ هذَا المَأتَمَ ؟ قالَ : فَزَفَرَ الصّادِقُ عليه السلام زَفرَةً انتَفَخَ مِنها جَوفُهُ ، وَاشتَدَّ مِنها خَوفُهُ ، فَقالَ : وَيكُم ، إنّي نَظَرتُ صَبيحَةَ هذَا اليَومِ في كِتابِ الجَفرِ۱۱المُشتَمِلِ عَلى‌ عِلمِ البَلايا وَالمَنايا ، وعِلمِ ما كانَ وما يَكونُ إلى‌ يَومِ القِيامَةِ ، الَّذي خَصَّ اللَّهُ تَقَدَّسَ اسمُهُ بِهِ مُحَمَّداً وَالأَئِمَّةَ مِن بَعدِهِ عليهم السلام ، وتَأَمَّلتُ فيهِ مَولِدَ قائِمِنا عليه السلام ، وغَيبَتَهُ وإبطاءَهُ وطولَ عُمُرِهِ ، وبَلوَى المُؤمِنينَ مِن بَعدِهِ في ذلِكَ الزَّمانِ ، وتَوَلُّدَ الشُّكوكِ في قُلوبِ الشّيعَةِ مِن طولِ غَيبَتِهِ ، وَارتِدادَ أكثَرِهِم عَن دينِهِ ، وخَلعَهُم رِبقَةَ الإِسلامِ مِن أعناقِهِمُ ، الَّتي قالَ اللَّهُ عزّ و جلّ : « وَ كُلَّ إِنسَنٍ أَلْزَمْنَهُ طَل-ِرَهُ فِى عُنُقِهِ »۱۲ يَعنِي الوِلايَةَ ، فَأَخَذَتنِي الرِّقَّةُ وَاستَولَت عَلَيَّ الأَحزانُ .

۱۰۴۱.الغيبة ، طوسى‌- به نقل از سَدير صيرفى - : به همراه مفضّل بن عمر، داوود بن كثير رقّى، ابو بصير و ابان بن تغلب بر مولايمان صادق عليه السلام در آمدم. او را ديديم كه بر خاك نشسته و عباى خيبرى نگارين آستين‌كوتاه بى‌گريبانى به تن كرده و مانند مادرِ سرگشته داغدارِ فرزند از دست داده مى‌گريد و اندوه، چهره‌اش را فرا گرفته و غم به رخساره‌اش دويده و اشك، كاسه چشمش را خيس نموده است و مى‌فرمايد: «سَرورم ! غيبت تو خوابم را ربوده و بسترم را بر من تنگ نموده و دل آسودگى‌ام را برده است. سَرورم ! غيبت تو، مصيبت‌هايم را فاجعه‌اى هميشگى كرده و نيافتن يكى از پس ديگرى، جمع و شمار [عزيزان ]را به نابودى كشانده است تا آن جا كه اشك خشكيده چشمم و ناله سر كشيده از سينه‌ام را احساس نمى‌كنم». سدير مى‌گويد: از اين رخداد سهمگين و پديده دهشتناك، هوش از سرمان پريد و دل‌هايمان بى‌تاب و پاره‌پاره شد و گمان برديم كه مقصودش، مصيبتى كوبنده است و يا روزگار، پيشامدى ناخوش را برايش پيش آورده است. گفتيم: اى فرزند بهترين مردم! خدا چشمانت را گريان نكند! از چه پيشامدى اشك مى‌ريزى و ديده‌ات گريان است و چه حالتى اين سوگوارى را بر شما در آورده است؟ امام صادق عليه السلام آهى دردناك از ته دل كشيد و هراسش را از آن نشان داد و فرمود: «واى بر شما! صبح امروز به كتاب جَفر۱۳نگريستم كه دربردارنده علم بلاها و مرگ‌هاست و نيز آنچه تاكنون روى داده و تا روز قيامت روى مى‌دهد و از چيزهايى است كه خداوند - نامش پاك باد - تنها به محمّد و امامان پس از او داده است. من در آن به اين چيزها مى‌انديشيدم: تولّد قائممان، غيبت، دير پديدار شدنش ، طول عمرش، گرفتارى مؤمنان پس از او در همان زمان، شك‌هايى كه از درازىِ غيبتش در دل‌هاى شيعيان پديد مى‌آيد، از دين بيرون رفتن بيشتر آنها و درآوردن رشته اسلام از گردن خود، با آن كه خداوند عزّ و جلّ مى‌فرمايد: «و پرونده هر انسانى را به گردنش آويختيم»كه مقصود، ولايت است. پس دلم سوخت و اندوه‌ها بر من چيره شدند». ۱۴

1.ورد صدر هذا النص في كتاب فلاح السائل هكذا :من المهمّات عقيب صلاة الظهر الاقتداء بالصادق عليه السلام في الدعاء للمهدي عليه السلام الذي بشّر به محمّد رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله اُمّته في صحيح الروايات ، ووعدهم أنّه يظهر في أواخر الأوقات (راجع: ص ۲۴۸ ح ۱۰۸۵).

2.. مؤلف فلاح السائل، اين دعا را جزو تعقيبات نماز ظهر آورده و آن را در باره امام مهدى عليه السلام دانسته كه روايات صحيحى، بشارت پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله به او و ظهورش را در آخر الزمان، گزارش كرده‌اند و اين روايت نيز از جمله آنهاست.

3.فلاح السائل : ص ۳۰۸ ح ۲۰۹ ، مصباح المتهجّد : ص ۶۰ ح ۹۶ ، البلد الأمين : ص ۱۳. براى ديدن همه حديث، ر . ك : همين دانش‌نامه : ص ۲۴۹ ح ۱۰۸۵ .

4.المِسْحُ : وهو كِساء معروف (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۶۹۵ «مسح») .

5.الثَّكلُ : فَقْدُ الولد ، امرأة ثكلى (النهاية : ج ۱ ص ۲۱۷ «ثكل») .

6.في كمال الدين : «يُفني الجمع...» وهو الأنسب .

7.رَقَأ الدمع : إذا سكن وانقطع (النهاية : ج ۲ ص ۲۴۸ «رقأ») .

8.فَشا الشي‌ءُ يَفشُو فُشوًا : إذا ظهر ، و هو عامّ في كلّ شي‌ء ، ومنه إفشاء السر (لسان العرب : ج ۱۵ ص ۱۵۵ «فشو») .

9.كذا في المصدر ، وفي كمال الدين : «وأنين يفتر من صدري») .

10.البائِقَةُ : النازلة وهي الداهية والشر الشديد (المصباح المنير : ص ۶۶ «بوق») .

11.الجَفْرُ والجامعة : كتابان لعليّ عليه السلام قد ذكر فيهما على طريقة علم الحروف الحوادث التي تحدث إلى انقراض العالم (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۲۹۸ «جفر») .

12.الإسراء : ۱۳ .

13.. جَفر و جامعه، دو كتاب از آنِ امام على عليه السلام است كه گفته شده بر پايه و روش دانش حروف، حوادث دنيا را تا انقراض آن ذكر كرده است.

14.الغيبة، طوسى : ص ۱۶۷ ح ۱۲۹ ، كمال الدين : ص ۳۵۲ ح ۵۰ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۲۱۹ ح ۹. نيز ، براى ديدن همه حديث، ر . ك : همين دانش‌نامه : ج ۳ ص‌۱۳ ح ۴۸۳ .