دعاى امام مهدى(عج) براى محفوظ ماندن

دعاى امام مهدى(عج) براى محفوظ ماندن

«خدايا! مرا از چشم دشمنانم پنهان بدار و من را با اوليايم گرد هم آور و آنچه را به من وعده داده‌اى، به انجام رسان و مرا در روزگار غيبتم حفظ كن...»

دُعاءُ الحِجابِ‌

۱۰۵۱.مهج الدعوات‌- في ذِكرِ الحُجُبِ المَروِيَّةِ عَنِ النَّبِىِّ وَالأَئِمَّةِ عليهم السلام -: حِجابُ مَولانا صاحِبِ الزَّمانِ عليه السلام : اللَّهُمَّ احجُبني عَن عُيونِ أعدائي ، وَاجمَع بَيني وبَينَ أولِيائي ، وأَنجِز لي ما وَعَدتَني ، وَاحفَظني في غَيبَتي إلى‌ أن تَأذَنَ لي في ظُهوري ، وأَحيِ بي ما دَرَسَ‌۱ مِن فُروضِكَ وسُنَنِكَ ، وعَجِّل فَرَجي ، وسَهِّل مَخرَجي ، وَاجعَل لي مِن لَدُنكَ سُلطاناً نَصيراً ، وَافتَح لي فَتحاً مُبيناً ، وَاهدِني صِراطاً مُستَقيماً ، وقِني جَميعَ ما اُحاذِرُهُ مِنَ الظّالِمينَ ، وَاحجُبني عَن أعيُنِ الباغِضينَ ، النّاصِبينَ العَداوَةَ لِأَهلِ بَيتِ نَبِيِّكَ ، ولا يَصِلُ مِنهُم إلَيَّ أحَدٌ بِسوءٍ ، فَإِذا أذِنتَ في ظُهوري فَأَيِّدني بِجُنودِكَ ، وَاجعَل مَن يَتبَعُني لِنُصرَةِ دينِكَ‌۲مَنصورينَ ، ووَفِّقني لِإِقامَةِ حُدودِكَ ، وَانصُرني عَلى‌ مَن تَعَدّى‌ مَحدودَكَ ، وَانصُرِ الحَقَّ ، وأَزهِقِ الباطِلَ ، إنَّ الباطِلَ كانَ زَهوقاً ، وأَورِد عَلَيَّ مِن شيعَتي وأَنصاري مَن تَقَرُّ بِهِمُ العَينُ ، ويُشَدُّ بِهِمُ الأَزرُ۳ ، وَاجعَلهُم في حِرزِكَ وأَمنِكَ ، بِرَحمَتِكَ يا أرحَمَ الرّاحِمينَ .۴

/

دعا براى محفوظ ماندن‌

۱۰۵۱.مهج الدعوات‌- در ذكر حجاب‌هايى كه از پيامبر صلى اللّه عليه و آله و امامان عليهم السلام روايت شده است -: حجاب مولايمان صاحب الزمان عليه السلام : «خدايا! مرا از چشم دشمنانم پنهان بدار و من را با اوليايم گرد هم آور و آنچه را به من وعده داده‌اى، به انجام رسان و مرا در روزگار غيبتم حفظ كن تا آن گاه كه ظهورم را اجازه دهى و به دست من واجبات و سنّت‌هاى از يادرفته‌ات را زنده كن و در فرجم تعجيل كن و خروجم را آسان ساز و از جانب خودت تسلّطى پيروزمند برايم قرار بده و گشايشى روشن برايم پيش بياور و مرا به راهى مستقيم هدايت كن و مرا از همه آنچه از ستمكاران بيم دارم، نگاه دار. و مرا از ديده كينه‌توزان - كه پرچم دشمنى با خاندان پيامبرت را برافراشته‌اند - ، پنهان بدار تا هيچ يك از آنان نتوانند آسيبى به من برسانند و چون اجازه ظهورم را دادى، مرا با لشكريانت استوار بدار و كسانى را كه براى يارى دينت، در پى من آمده‌اند ،۵ يارى بده، و مرا به برپا كردن حدودت موفّق بدار، و مرا بر كسى كه از مرزهاى معيّن شده تو درگذشته است ، پيروز كن، و حق را يارى ده و باطل را از ميان ببر كه باطل رفتنى است ، و از پيروان و ياورانم كسانى را بر من وارد كن كه چشم به آنها روشن و پشت به آنها محكم مى‌شود و آنان را در حرز و حفظ و امان خودت قرار بده، به رحمتت، اى رحيم‌ترين رحيمان!»۶ .۷

/

1.دَرَسَ : عفا وخفيت آثاره (المصباح المنير : ص ۱۹۲ «درس») .

2.وزاد في بحار الأنوار عن مهج الدعوات و المصباح : «مُؤَيَّدينَ ، وفي سَبيلِكَ مُجاهِدينَ ، وعَلى‌ مَن أرادَني وأَرادَهُم بِسوءٍ» .

3.الأَزرُ : الظهر والقوّة (لسان العرب : ج ۴ ص ۱۸ «أزر») .

4.قال المؤلّف بعد ذكر الحجب : «وهذه الحجب ممّا اُلهمنا أيضاً تلاوتها يوم أحاطت المياه والغرق ، وصعبت السّلامة بكثرة المياه وزادت على إحاطتها بهدم مواضع دخل بها ماء الزيادات ، وأمكن المقام بإجابة الدعوات و دفع تلك المحذورات ، سلامتنا من الدخول في تلك الحادثات والحمد للَّه» .

5.. در بحار الأنوار به نقل از مهج الدعوات و المصباح كفعمى اين اضافه آمده است : «مويّد بدار ، و در راه تو جهاد مى‌كنند، و در برابر كسانى كه اراده بدى به من و ايشان دارند» .

6.نويسنده پس از ذكر حرزها گفته است : اين حرزها از جمله الهامات به ما است. خوانده شوند در روزى كه امواج آب‌ها و غرق شدن ، همه را احاطه كرده باشد ، و سالم ماندن ، به خاطر زيادى آب‌ها ، و تسلّط آب‌ها با نابود كردن جاهايى كه آب به آنها نفوذ كرده، زياد شده ، و ايستادگى با اجابت دعاها و برطرف شدن اين مشكلات ، ما را از ورود به رخدادها[ى تلخ‌] در امان نگه دارد و ممكن كند . سپاس از آنِ خداست . در مصباح كفعمى آمده است : «كسانى كه در يارى دين تو مرا تبعيت مى‌كنند، و در راه تو جهادگرند، مورد تأييد قرار بده ، و بر كسانى كه قصد سوء به من و آنها دارند ، يارى شده قرارمان بده» . اين فراز پس از فراز «براى يارى دين تو» آمده است .

7.مهج الدعوات : ص ۳۶۰ ، المصباح، كفعمى : ص ۲۹۶ ، بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۳۷۸ .