15
در پرتوِ حديث

پيش گفتار

سخنان و رفتار اهل بيت عليهم السلام ، در كنار قرآن ، هماره و همه جا ، راهبر انسان به سوى سعادت جاويد است. بهره گيرى از اين گنج سترگ و كاربست آن در زندگى فردى و اجتماعى ، وظيفه علمى و عملى طالبان حقيقت و رستگارى است.
آنچه در اين مجموعه مى آيد ، بخشى از تلاش هاى قلمى خرد و ناچيز منتشر شده به صورت مقاله در يك دوره دوازده ساله (1376 تا 1388) است كه در دو بخش ، تقديم حديث پژوهان دانشور و خوشه چينان محضر اهل بيت عليهم السلام مى شود.
ده مقاله بخش نخست بيشتر به شكل نوشته هاى تخصصّى و قابل استفاده حديث پژوهان است. در اين بخش كه آن را «دانش هاى حديثى» ناميده ام ، برخى مسائل و شاخه هاى علوم حديثى مانند عرضه و نقد حديث ، نقل معنا ، فقه الحديث و غريب الحديث ، با نگاهى نو بررسى و ارائه شده اند. هر چند بيشتر اين مقاله ها ، فقه الحديثى و مرتبط با يكى دو شاخه علوم حديثى اند ، اما برخى از آنها به مباحث جديدى ، مانند بهره گيرى از حديث در دانش روانشناسى پرداخته است.
پنج مقاله بخش دوم ـ كتاب هاى حديثى ـ به معرفى برخى آثار كهن و نو حديثى اختصاص دارد . غيبت نعمانى ، اولين مكتوب حديثى كه در باره غيبت ولى عصر (عج) به دست ما رسيده است ، دو كتاب نزهة الناظر و الدرة الباهرة كه از كهن ترين و نادرترين مسندهاى حديثى شيعه به شمار مى روند و نيز احتجاج طبرسى ، ايضاح ابن شاذان و چند كتاب ديگر در اين بخش معرفى شده اند. تلاش اصلى در اين معرفى ها ، ارائه يك الگوى مناسب براى شناساندن يك كتاب حديثى بوده است.


در پرتوِ حديث
  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 298988
صفحه از 410
پرینت  ارسال به