357
در پرتوِ حديث

چشم تماشا

«معرفى كتاب نزهة الناظر وتنبيه الخاطر»

چكيده

در ميان كتاب هاى حديثى شيعه ، كمتر كتابى به شيوه مسندى تدوين گشته است. نزهة الناظر وتنبيه الخاطر ، يكى از معدود كتاب هاى كهن حديثى است كه احاديث گزيده خود را به ترتيب معصوم گوينده حديث مرتب كرده است.
مقاله پيش رو ، به معرفى اين كتاب و نيز مؤلّف گران قدر آن ، أبو عبداللّه ، حسين بن محمّد حلوانى مى پردازد. با استفاده از علم طبقات رجال و به دست آوردن سال هاى تولد و وفات استادان و شاگردان مؤلف ، عصر مؤلّف معين و با استفاده از مقدمه مؤلف و سبك كار او ، زمينه و انگيزه تأليف او كاويده شده است. در پايان مقاله نيز ، نسخه هاى كتاب و روش تصحيح و تحقيق خود را عرضه كرده ام. گفتنى است ، كتاب نزهة الناظر ، با تصحيح و ترجمه اين قلم ، در سال 1383 به وسيله انتشارات دار الحديث به چاپ رسيد و در سال 1388 با نام «چشم تماشا» مجددا منتشر شد و در همان سال به وسيله يكى از روحانيون محترم حوزه به نام حجة الاسلام سالار كيا به زبان انگليسى ترجمه شد .
كليد واژه ها : كتاب نزهة الناظر ، مسندهاى حديثى ، أبو عبداللّه حلوانى.

درآمد

سبك شناخت نگارش هاى حديثى شيعه ، نشان از آن دارد كه محدّثان شيعه ، نگاشته هاى خود را بيشتر به شكل موضوعى تنظيم مى نموده و چينش احاديث را براساس محتوا و مضمون و نه گوينده و راوى حديث ، سامان مى داده اند. در اين ميان ، تنها چند مؤلّف انگشت شمار داريم كه نه از شيوه موضوعى ، بلكه از سبك مسندى پيروى كرده و


در پرتوِ حديث
356

شود و اختلافات آن را درج كرده ايم ؛ زيرا علّامه مجلسى هم نسخه هاى بسيار معتبر و صحيحى در دست داشته است و هم به سبب آشنايى گسترده و عميقش با روايات ، از توانايى شگرفى در خواندن نسخه هاى ناخوانا برخوردار بوده است .
ما همچنين با مأخذيابى همه احاديث كتاب ، به جز مواردى انگشت شمار كه در منابع حديثى يافت نشد ، راه را براى قضاوت هاى سندى گشوده ايم ، هر چند كه همه احاديث كتاب ، رنگ و روى اخلاقى دارند و با عقل و نقل تأييد مى شوند و در اين ميان ، همان گونه كه گفته شد ، كتاب نزهة الناظر وتنبيه الخاطر ، محور اصلى كار بوده است. ما كتاب را به فارسى نيز ترجمه كرده متن را و در سمت راست و ترجمه را در روبروى آن آورده ايم. همچنين در آغاز هر فصل كه بر طبق معصومان مرتب شده است ، چند سطر در باره معصوم گوينده احاديث آن فصل نوشته ايم . گفتنى است همه احاديث ، اعراب گذارى شده اند تا به خواندن صحيح آن يارى رساند.

  • نام منبع :
    در پرتوِ حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 299543
صفحه از 410
پرینت  ارسال به