1 . الايضاح ، فضل بن شاذان (درگذشته 260 ـ ه . ق)
بنا به نقل نجاشى ـ رجال شناس بزرگ شيعه ـ ابومحمّد فضل بن شاذان بن خليل ازدى نيشابورى ، از مشايخ حديث و محدثان مورد وثوق قرن سوم هجرى قمرى است. او در دوره أئمه متأخر شيعه مى زيست و از امام جواد عليه السلام و حتى به گفته اى از امام رضا عليه السلام نيز حديث نقل كرده است. وى ، هم فقيه بود و هم متكلّم ، و از افراد جليل القدر شيعه به شمار مى آيد ، به گونه اى كه نجاشى مى گويد:
هو فى قدره أشهر من أن نصفه؛منزلت او مشهورتر از آن است كه توصيفش كنيم.۱
فضل بن شاذان ، محدّثى پركار و نويسنده اى پر اثر است. به گفته كنجى ۲ ، او صد و هشتاد كتاب تأليف كرد كه نجاشى حدود پنجاه اثر از آنها را در دست داشته و نام برده است. نام اين كتاب ها ، نشان دهنده آن است كه بُعد كلامى و عقايدى فضل بن شاذان بسيار قوى است و حتى شايد قوى تر از بعد فقهى او. برخى از اين كتاب ها ـ كه تعدادشان نيز كم نيست ـ عنوان ردّيه دارند ۳ كه نشان دهنده حضور فعّال ابن شاذان در جبهه فرهنگى عصر خويش است.
شيخ طوسى نيز گزارشى مشابه نجاشى ارائه كرده و چند كتاب ديگر نيز با عنوان رديّه نام برده كه در گزارش نجاشى نيامده است؛ مانند ردّ بر يزيد بن بزيع خارجى ، ردّ بر احمد بن يحيى ، ردّ بر مثلّثه «سه گانه پرستان» و يك كتاب با عنوان «نقض» كه نظر فقهى عبيد را در طلاق ردّ كرده است. ۴
كشّى نيز در رجال خود به شرح حال فضل بن شاذان پرداخته و روايت هاى متعارض در باره او را نقل كرده ، اما در پايان ، مدح و توثيق را ترجيح داده است. گفتنى است اين توثيق كشّى ، از گزارشش در باره رابطه ميان فضل بن شاذان و محمّد بن سنان به دست
1.فهرست نجاشى ، ص ۳۰۷ ، رقم ۸۴۰ .
2.به نقل از : فهرست نجاشى ، ص ۳۰۷ .
3.مانند «الردّ على اهل التعطيل» ، «الردّ على الثنويه» ، «الردّ على الغاليه المحمديّه» .
4.فهرست شيخ طوسى ، ص ۱۹۷ ، رقم ۵۶۳ .