شرح احادیث اخلاقی پیامبر اکرم(ص)

مقام حضرت زهرا علیها السلام

قال رسولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:

«اوَّلُ شَخْصٍ یَدْخُلُ الجَنَّةِ فاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ مَثَلُها فی هذِةِ الأُمّةِ مَثَلُ مَرْیَمَ فی بنی‌إسْرائِیلَ».[۱]

کنز العمّال، ج ۶، ص ۲۱۹، از اهل سنّت؛ در بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۴۴ قسمت اوّل حدیث آمده که رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:« اوّل شخص تدخل الجنّة فاطمة».

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «اوّلین کسی که وارد بهشت می‌شود، فاطمه دختر محمّد صلی الله علیه و آله است و او در میان این امّت مانند مریم در بنی اسرائیل است».

شرح:

آیا این اولویت، مطلق است یا نسبی؟ ظاهر این است که مطلق است و مفهومش این است که حتّی قبل از پیغمبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام و انبیا و امامان وارد بهشت می‌شود، چرا که انبیا ممکن است در قیامت در مقابل امّت مسئولیّت داشته باشند.
چنین مقامی بسیار والاست و نشان می‌دهد که حضرت زهرا علیها السلام برترین افراد و زنان است و این بهشت است که مشتاق چنین افرادی است، و آغوش باز می‌کند، و با وجود حضرت فاطمه علیها السلام و امثال آن حضرت، عظمت پیدا می‌کند.
قرآن می‌فرماید:«مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ ...»؛ توصیف بهشتی که به پرهیزکاران وعده داده شده چنین است ...».[۲]


[۱]کنز العمّال، ج ۶، ص ۲۱۹، از اهل سنّت؛ در بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۴۴ قسمت اوّل حدیث آمده که رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:« اوّل شخص تدخل الجنّة فاطمة».

[۲]محمّد، آیه ۱۵؛ رعد، آیه ۳۵.