125
درسنامه فهم حديث

اَللّهُمَّ اسْتَجِبْ لِسَعْدٍ إذا دَعاکَ؛ 1
خدايا دعاي سعد را مستجاب کن.
اگر به سبب ورود حديث توجه نکنيم، ممکن است تصور کنيم که سعد بن ابي‌وقاص به سبب دعاي پيامبر در حقش، فردي مستجاب الدعوه بوده است، و آنگاه اين پرسش به ذهن بيايد که چرا او از بيعت و همراهي با امام علي عليه السلام سر باز زد؛ در حالي که توجه به سبب صدور حديث به ما مي فهماند که دعاي پيامبر براي سعد در جريان تيراندازي در جنگ بدر بوده و يک دعاي فراگير و براي هميشه نبوده است. اين سبب ورود را طبراني از عامر چنين نقل کرده است:
قيلَ لِسَعْدِ بْنِ أبي‌‌وَقّاصٍ: مَتي أُجِبْتَ الدَّعْوَه؟ قالَ: يوْمَ بَدْْْْْْْرٍ کُنْتُ أرْمي بَينَ يدَيِ النَّبِي صلي الله عليه و آله، فَأضَعُ السَّهْمَ في کَبِدِ الْقَوْسِ أقُولُ : اَللّهُمَّ زَلْزِلْ أقْدامَهُمْ وَ أرْعِبْ قُلُوبَهُمْ وَ افْعَلْ بِهِمْ وَ افْعَلْ، فَيقُولُ النَّبِي صلي الله عليه و آله: «اَللّهُمَّ اسْتَجِبْ لِسَعْدٍ.» 2
به سعد بن ابي‌وقاص گفته شد: کي دعايت مستجاب شد؟ گفت: در جنگ بدر، من در پيش روي پيامبر تيراندازي مي کردم و چون تير را در چلّه کمان مي نهادم، مي گفتم: خدايا، پايشان را بلرزان و دلهايشان را هراسان کن و با آنان چنين و چنان کن و پيامبر هم مي فرمود: «خدايا، دعاي سعد را مستجاب کن.»

نمونه دوم:

ابوبکر بن عبدالرحمان بن حارث بن هشام از زني به نام امّ معقل، از قبيله بني‌سعد بن خزيمه، چنين نقل کرده است:
أرَدْتُ الْحَجَّ فَضَلَّ بَعيري، فَسَألْتُ رَسولَ اللهِ صلي الله عليه و آله فَقالَ: «اِعْتَمِرِي في شَهْرِ رَمَضانَ، فَإنَّ عُمْرَه في شَهْرِ رَمَضانَ تَعْدِلُ حَجَّه.» 3

1.. سنن الترمذي، ج ۵، ص ۳۱۳، ح ۳۸۳۵.

2.. المعجم الکبير، ج ۱، ص ۱۴۳، ح ۳۱۸.

3.. مسند ابن‌حنبل، ج ۶، ص ۴۰۶.


درسنامه فهم حديث
124

درس نهم : اسباب ورود حديث (2)

اهداف درس

هدف از ارائه مطالب اين درس آن است که فراگيرنده:
با کاربرد اسباب ورود حديث در حلّ برخي اخبار مبهم اهل سنت آشنا شود ؛
از چگونگي تأثير اسباب ورود حديث بر فهم مقصود حديث آگاهي يابد.

درآمد

در درس‌ گذشته، «اسباب ورود حديث» را تعريف کرديم و اهميت آن را در چگونگي فهم بهتر حديث نمايانديم. آنگاه شيوه دستيابي به اسباب ورود نقل شده را بيان کرديم و سپس به بيان نمونه‌هايي از چگونگي تاثير اسباب ورود در فهم بهتر احاديث در منابع شيعي پرداختيم.
اکنون و در قسمت دوم درس،‌ ابتدا نمونه‌هايي از چگونگي تاثير اسباب ورود را در منابع اهل سنت ذکر مي‌کنيم و آنگاه با بحث «چگونگي تاثير اسباب ورود حديث» مباحث اين درس را به پايان مي‌بريم.

نمونه هاي حديث اهل سنّت

نمونه نخست:

قيس بن ابي‌حازم از پيامبر خدا نقل مي‌کند که فرمود:

  • نام منبع :
    درسنامه فهم حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 367915
صفحه از 240
پرینت  ارسال به