99
درسنامه فهم حديث

در کنار ترکيب شناسي و توجه به اعراب، ترکيبات اصطلاحي و خارج از قاعده برخي احاديث نيز درخور توجه اند.
o يک ترکيب، حاصل گرد هم آمدن چند کلمه است، اما معناي آن با مجموع معاني مفردات برابر نيست و در موارد بسياري، فهم آنها متوقف بر شنيدن از زبان دانان است.
o فهم برخي از احاديث به فهم ترکيبات ادبي به کار رفته در حديث وابسته است. استعاره، کنايه و هر گونه ديگري از مجاز، افزون بر زيبايي، معناي گسترده تري از ظاهر لفظي خود را افاده مي کنند.
o براي فهم معناي نهفته در مجاز، افزون بر فهم زبان، بايد احساس هنري و تخيلي نيز داشت و آن را به درستي و به اندازه و بدون افراط و تفريط به کار برد.
o مجموعه حديثي در دسترس ما از مجاز تهي نيستند، اما بيشتر بيانها به صورت متعارف و غير مجازي است. توجه به اين معنا، ما را از درغلتيدن به وادي ظاهري‌گري و سقوط در پرتگاه تأويل و باطني‌گري باز مي دارد.

پرسش و پژوهش

1. دانش‌هاي ادبي چه کمک‌هايي به فهم حديث مي‌کنند؟
2. چرا نمي‌توان برخي اصطلاح‌ها را با استفاده از دانش‌هاي ادبي معنا کرد؟
3. دو کتاب لغت بيابيد که برخي اصطلاح‌ها را بيان و برخي کاربردهاي مجازي را روشن کرده است.
4. دو کتاب شرح حديث بيابيد که اعراب و نقش کلمات حديث را توضيح داده‌اند.
5. اصطلاحات «شرح الصدر»، «غمض العين»، «صفح الوجه» و «ملاحاه الرجال» را تبيين کنيد.
6. حديث «اياکم و خضراء الدمن» را ابتدا ترجمه تحت اللفظي نموده و سپس مقصود آن را بيان کنيد.


درسنامه فهم حديث
98

الحديث ۱ اين معنا را نفي مي کنند و آن را استعاره اي براي تربيت خانواده مي دانند.
گفتني است رواج مجازگويي به هيچ روي به آن اندازه نيست که قالبهاي لفظي موجود شکسته شود و هرگونه تأويل و تفسير در دين راه يابد. به عبارت ديگر، ما به هيچ وجه توانايي زبان را در القاي معاني ژرف و عقايد عميق ديني انکار نمي کنيم و از نارسايي آن در انتقال تنها برخي مفاهيم دقيق، نتيجه نمي گيريم که در همه جا، مجاز و استعاره به کار رفته و زبان دين و حديث يک زبان نمادين و سمبليک است؛ از اين ‌رو زبان دين و احاديث را قابل ترجمه و شرح و تفسير به همين زبان مي دانيم و از اين رهگذر، راه را بر تأويل و تفسيرهاي باطني و شخصي که گاه هاله دروغين قداست بر آنها افکنده شده، مي بنديم و همين تأويل و تفسيرهاي شخصي را گونه اي از موانع فهم حديث مي دانيم که فرصت طرح مستقل آن در اينجا نيست.
شيخ مفيد که از متکلّمان و فقهاي بزرگ شيعه به شمار مي‌آيد و همواره راه اعتدال را پيش گرفته است، خطر دو جانب افراط و تفريط را گوشزد کرده و هر دو فرقه ظاهرگرايان و باطن‌گرايان را در تعامل با مجاز و استعاره، خطاکار و خطرناک دانسته است. ۲

چکيده

o در سير فهم متن حديث، پس از فهم واژه ها، به فهم ترکيبات حديث مي رسيم.
o تغيير معنا بر اثر ترکيب و اعراب متفاوت، ضرورت توجه به دانش نحو و ترکيب حديث را برمي نمايد.
o بسياري از شارحان حديث به نقش ترکيب و اعراب توجه داشته و در نوشته‌هاي خود، به اعراب احاديث ره نموده اند. اين شرحها ما را در دست‌يابي به معناي حديث ياري مي دهند.
o

1.. المصنف في غريب الحديث، ج ۱، ص ۳۴۴.

2.. ر.ک: تصحيح اعتقادات الإماميه، ص ۳۳ تا ۳۶، باب حکمه الکنايه و الاستعاره.

  • نام منبع :
    درسنامه فهم حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 368879
صفحه از 240
پرینت  ارسال به