مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : أعلام الهدایه: الإمام محمد بن على الجواد(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مجمع جهانی اهل بیت(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1422 ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 252
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

أعلام الهدایه: الإمام محمد بن على الجواد(ع)

پژوهشی است درباره معرفی و بیان شخصیت و زندگینامه امام جواد، امام نهم شیعیان

پژوهشی است درباره معرفی و بیان شخصیت و زندگینامه امام جواد، امام نهم شیعیان. این کتاب، همانند مشابه های خود، با قلمی روان و به دور از حاشیه پردازی نوشته شده و تلاش گردیده تا چهره ای روشن از امام جواد و وقایع مربوط به آن حضرت ارائه دهد. در واقع مؤلفان تلاش کرده اند تا پرسش هایی را که می تواند درباره ابعاد شخصیت و امامت امام جواد مطرح شود، به گونه ای پاسخ دهند. در این کتاب از منابع عامه و خاصه برای معرفی شخصیت امام جواد بهره بری شده است البته، نوع نقل ها به صورت مضمونی و غیرمستقیم است.

کتاب در چهار باب تنظیم، و باب اول به معرفی امام در چند سطر، نکاتی درباره شخصیت امام و جلوه هایی از وجود آن حضرت، همانند سخن گفتن در گهواره، عبادت، کرامت و مکارم اخلاق او اختصاص دارد.

باب دوم درباره دوران کودکی و جوانی امام و زندگی اش در کنار پدر است. در همین باب به مناسبت، از رفتار بنی عباس با مردم، محمد امین و ضعف شخصیت او، جنگ های خونین برای خلافت مأمون و شخصیت و ویژگی ها و بازیگری های سیاسی او و سرانجام شهادت امام رضا(ع) و امامت امام جواد سخن گفته شده است.

در باب سوم ویژگی های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دوران امام جواد از قبیل ترجمه کتاب های فلسفی به عربی، برپایی مراکز دینی، تأسیس کتابخانه ها و رصدخانه ها و اوضاع حاکمیت بنی عباس، مشکل طرح خلق قرآن و یا قدیم بودن آن، رویارویی امام جواد با مأمون و ازدواج با دختر وی و دلایلش، و خلافت معتصم و مواضع امام درباره او و احضارش به بغداد و شهادت و دفنش در عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

باب چهارم مواجهه امام با مشکلات فکری و انحراف های ایجاد شده و تلاش برای رفع تردید درباره امامت و پاسخ گویی به پرسش های فقهی، متمرکز کردن شیعیان و تقویت آنها و تلاش برای آماده سازی امامت امام هادی و در پایان، میراث علمی امام در تفسیر، کلام، فقه، تاریخ، حلب و دعا معرفی شده است.

ترجمه
پیشوایان هدایت: جواد الائمه حضرت امام محمد تقی(ع)، سید منذر حکیم با همکاری وسام بغدادی، مترجم: سید حسین اسلامی اردکانی، قم، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، چاپ اول، ۱۳۸۵ ش، ۳۴۶ ص، وزیری