مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : امام علی(ع) نماد حکومت حق
پديدآورنده : عزیز سید جاسم
مترجم : موسی دانش
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : مشهد
ناشر : بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی
تاریخ انتشار : 1381ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 600
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

امام علی(ع) نماد حکومت حق

کتاب، ترجمه ی «علی بن ابی طالب سلطة الحق» است که در باره شخصیت و سیره سیاسی امیر مؤمنان می باشد.

کتاب، ترجمه ی «علی بن ابی طالب سلطة الحق» است که در باره شخصیت و سیره سیاسی امیر مؤمنان می باشد. این کتاب، اثری از نویسنده ای عراقی است و رویکرد اصلی نویسنده، ارائه منش سیاسی امام علی است و آن را به روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهره گیری از چند منبع تاریخی و حدیثی و عمدتاً نهج البلاغه به نگارش در آورده است.

وی، کتاب را با یک مقدمه در باره خود و سفر های علمی و آشنایی اش با اندیشمندان مغرب زمین و معطوف بودن ذهنش از دوران کودکی به امام علی، آغاز کرده و برای ارائه چهره ای جامع از یک حکومت ایده آل کوشیده است تا ابعاد حکومت امام علی را بنمایاند.

کتاب، با یازده فصل سامان یافته است. بخش نخست کتاب از تولد امام که امری بر اساس مشیت خداوند بوده و از اسلام امام و تحمل دشواری های آن سخن می گوید. و آن گاه، توجه ویژه پیامبر به امام و معرفی جایگاه و شخصیت او در موقعیت های گوناگون که حاکی از جانشینی او برای پیامبر بوده است، بازتاب داده شده و شجاعت ها و پایمردی های امام در جنگ و مبارزه منعکس گردیده و در ادامه، دلایل عینی دلاوری های امام با حضور در کنار پیامبر در غزوه ها ترسیم شده است.

سیاست های نظامی امام علی در جنگ ها، بخش دیگری از مباحث کتاب را به خود اختصاص داده است. سپس نویسنده به ماجرای درگیری امام علی با معاویه پرداخته و در آن، سابقه سیاسی جنگ امام با معاویه بازکاوی شده است. بررسی حکومت امام علی به عنوان نماد حکومت حق، بخش دیگر مباحث نویسنده است که با بیعت با امام شروع شده و در آن دیدگاه های امام در باره حقانیت خود، و نیز، حکومت حق، انتخاب کوفه از سوی امام برای حکمرانی و هدف نبودن حکومت و وسیله بودن آن، بررسی شده است. تقسیم عادلانه بیت المال و معرفت الهامی امام علی، عدالت ایشان و دیدگاه ها و نمونه های آن بازگو شده و مدرسه تربیتی امام معرفی گردیده و در واپسین بخش آن، نهج البلاغه و جلوه های بلاغتش تبیین شده است.

کتاب، با قلمی روان و خوانا به فارسی ترجمه شده، و مترجم در آغاز، طی مقدمه ای در باره مؤلف، شخصیت امام علی و دشواری نوشتن در باره او و شایستگی هایش سخن گفته است