تاريخ : چهارشنبه 1397/6/14
کد خبر: 67104

کتاب «مطالعات حدیثی و زبان شناسی تاریخی» منتشر شد

محمدحسن احمدی از انتشار کتاب جدید خود در حوزه حدیث پژوهی با عنوان «مطالعات حدیثی و زبان شناسی تاریخی» خبر داد و به ارائه توضیحاتی در زمینه محتوای کتاب پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ کتاب «مطالعات حدیثی و زبان شناسی تاریخی»، عنوان کتاب جدید محمدحسن احمدی، عضو هئیت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران در حوزه حدیث پژوهی است که اخیرا توسط انتشارات دانشگاه قم، منتشر شده است، به همین مناسبت و به منظور آشنایی بیشتر با این کتاب، با نویسنده به گفت‌وگو پرداختیم.
وی در ابتدا ضمن ارائه گزارشی از محتوای این کتاب بیان کرد: این کتاب، مبتنی بر ضرورت رویکرد روشمند تاریخی به متون دینی و به منظور ایجاد شفافیت در استدلال‌های تاریخی حوزه مطالعات حدیثی، به تاسیس و تبیین اصول چهارده‌گانه می‌پردازد و مشتاقانه و مسئولانه، در فضای نظریه‌پردازی این حوزه گام می‌نهد.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران تصریح کرد: این کتاب در سه فصل کلی تشکیل شده است، فصل اول با عنوان «حدیث؛ انتقال ساختارمند»، رویکردی متفاوت به مقوله حدیث ارائه می‌کند؛ فصل دوم با عنوان «حدیث و اصول تاریخی استدلال»، اصولی را برای استدلال تاریخی در حوزه مطالعات حدیثی تبیین می‌کند و بالاخره فصل سوم نیز با عنوان «حدیث و تحلیل انعکاسی»، فضایی جدید در بستر استدلال‌های تاریخی حوزه حدیث می‌گشاید و ایده‌هایی چون نظریه «مسئلگی» و «تواتر انعکاسی» را مطرح می‌کند.

این محقق حوزه علمیه قم در ادامه افزود: این کتاب در عین این که به سه فصل مجزا تقسیم شده، در مجموع، چهارده اصل حوزه الهیات تاریخی را در حوزه حدیث اسلامی، تأسیس و تبیین کرده است که پنج اصل در فصل اول، هفت اصل در فصل دوم و بالاخره دو اصل پایانی نیز در فصل سوم، تقریر شده‌اند.

یادآور می‌شود این کتاب توسط انتشارات دانشگاه قم و در ۴۶۴ صفحه، در فضای نشر و در معرض نگاه علاقه‌مندان به حوزه حدیث و زبان شناسی، قرارگرفته است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس zabanshenasitarikhi.ir مراجعه فرمایند.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :