مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : خصائص زینبیه (ویژگی های حضرت زینب علیها سلام)
زمان پدیدآورنده: م 1384 ق
محل نشر : قم
ناشر : انتشارات مسجد مقدس جمکران
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1377ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 353
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

خصائص زینبیه (ویژگی های حضرت زینب علیها سلام)

کتابی تفصیلی در معرفی شخصیت حضرت زینب(علیها سلام)

این اثر از معدود کتاب هایی است که به گونه ای تفصیلی به بررسی ویژگی های شخصیت والای حضرت زینب کبری پرداخته است.

خصائص زینبیه معروف ترین اثر سید نورالدین جزائری است که نخستین بار به سال ۱۳۴۱ش در نجف اشرف به چاپ رسید و در پی توجه فراوان علما، مبلغان و دیگر طبقات مختلف مردم، بارها در ایران و هند به چاپ رسید و به چند زبان ترجمه شد.

نویسنده در مقدمه، اظهار داشته که این کار نیازمند تکمیل است و بنای تکمیل آن را داشته اما مراجعه به متن نشان می دهد که در عین حال، مشحون از تحقیقات درخور توجه است.

یکی از عواملی که سبب شده نویسنده دست به تألیف این کتاب ارزشمند بزند، مشاهده ی مطالب ناصحیح در مقاتل بوده است. تقریظ علما و بزرگان در عصر تألیف حکایت از اهمیت و موفقیت این کتاب دارد. بزرگانی چون: سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی، میرزا محمدعلی شهرستانی و...

کتاب دارای چند مقدمه و ۳۹ گفتار است که هر گفتار به تبیین یکی از خصائص آن حضرت اختصاص دارد و بیشتر به القاب آن بانو نظر دارد. دو خطبه ی آن بزرگوار در کوفه، زینت بخش خاتمه ی کتاب است.

برخی خصیصه ها که هرکدام یک گفتار را ویژه ی خود ساخته، بدین قرار است: راضی به قضاء الهی، امینة الله، عالمه ی غیر معلمه، محبوبه ی رسول خدا(ص)، نایب مادر، شریک برادر، زاهده، عاقله، شجاع، عابده، باکیه و...

شناسنامه عربی کتاب
الخصائص الزینبیة، سید نورالدین جزائری، بیروت، چاپ اول، ۱۴۲۵ق، ۲۹۶ ص