مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : زاد المجتهدین فی شرح بلغة المحدّثین
زمان پدیدآورنده: 1251 ـ 1315 ق
تاریخ انتشار : 1414ق
تعداد جلد : 2
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

زاد المجتهدین فی شرح بلغة المحدّثین

از آن جا که بلغة المحدّثین به صورت مختصر و مجمل به توثیق یا مدح راویان پرداخته است، این شرح به صورتی مفصّل، حالات و خصوصیات رجال مذکور (راویانی که نامشان با همزه آغاز می شود) را بیان داشته است.

این شرح بر کتاب بلغة المحدّثین سلیمان ماحوزی (م ۱۱۲۱ ق) نوشته شده است. از آن جا که بلغة المحدّثین به صورت مختصر و مجمل به توثیق یا مدح راویان پرداخته است، این شرح به صورتی مفصّل، حالات و خصوصیات رجال مذکور را بیان داشته است؛ لیکن مؤلّف، موفّق نشده است به شرح حال راویان، بیشتر از آنهایی که نامشان با حرف همزه آغاز شده، بپردازد.

در این شرح، مؤلّف به نکات ذیل توجّه داشته است: ایشان علاوه بر نقل مطالب کتاب بلغة المحدّثین، اقوال و جملات علمای علم رجال متقدّم و متأخّر را ذکر می نماید و در مورد بعضی از اقوال، توضیحاتی را بیان کرده است.

در اکثر شرح حال ها، ضبط اسامی و تمییز مشترکات بیان شده اند و در مواردی، به حسب مناسبت آن شرح حال، فواید رجالی بیان شده است.

محقّق کتاب، فهرستی از این فواید را در آخر کتاب، بیان داشته است.

مقدمه محقّق، شامل بررسی ویژگی های کتاب، شرح مختصر احوال بعضی از بزرگان علم رجال و زندگی نامه مؤلّف است.

در آخر مقدّمه، محقّق، متن رساله الحق الواضح فی أحوال العبد الصالح علی بن حسن بلادی قطیفی فیرحی را در شرح حال احمد بن صالح بحرانی، با تحقیق ضیاء بدر آل سنبل، آورده است.