مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : ترجمة الامام الحسن(ع)
زمان پدیدآورنده: ۱۶۸–۲۳۰ ق
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسه آل البیت(ع)
نوبت چاپ : اول
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 126
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

ترجمة الامام الحسن(ع)

این کتاب، شرح زندگی و تبیین شخصیت امام حسن مجتبی(ع) است.

این کتاب، شرح زندگی و تبیین شخصیت امام حسن مجتبی(ع) است. کتاب بخش احیا نشده طبقات ابن سعد از مؤلفان اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری، و از کتاب های پر آوازه، کهن و جامع و از جمله مصادر کتاب های تاریخی است. مستند بودن اخبار و روایت های نقل شده در آن، از امتیازات بزرگ آن و نزدیک بودنش به تحولات صدر اسلام از دیگر ویژگی های آن است.

ابن سعد در این کتاب، از انبیای پیش از پیامبر اسلام، اجداد رسول خدا و تاریخ پیامبر را گزارش کرده و رجال و زنان دوران پیامبر(ص) و پس از ایشان را به صورت طبقات تبویب و زندگینامه آنها را گزارش کرده است.

این کتاب، تا کنون دو بار تحقیق و چاپ شده است. در چاپ تحقیق شده، ترجمه امام حسن مجتبی(ع) نیامده و این مهم را کتاب شناس نامور معاصر، آقای سید عبد العزیز طباطبایی به انجام رسانده و آن را به چاپ سپرده است. وی، مأخذ اخبار نقل شده در کتاب را مشخص و توضیحاتی در باره مردان بنام آن نوشته و برخی از تقل ها را نیز، ارزیابی کرده که بسیار سودمند است.

در این اثر، ولادت، عقیقه، چگونگی اذان گفتن به گوش امام حسن(ع)، تراشیدن سر امام حسن و امام حسین(ع)، نامگذاری، شباهت امام به پیامبر(ص)، سخنان پیامبر هنگام برخورد با امام حسن، آموزش دعا برای ایشان از سوی پیامبر، سیره امام، سخنان ایشان با کوفیان، خروج امام برای دیدار با معاویه، ایراد خطبه در کوفه، مسموم شدن وی، و وفات و دفن امام گزارش شده است.

کتاب چهار فهرست فنی دارد.