مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تصنیف نهج البلاغة
پديدآورنده : سید رضی
تدوين : لبیب بیضون
زمان پدیدآورنده: ۳۵۹ - ۴۰۶ق
محل نشر : قم
ناشر : دفتر تبلیغات اسلامی
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1408ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 999
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

تصنیف نهج البلاغة

کتاب حاضر، باب بندی موضوعی نهج البلاغه، به همراه توضیحات مختصری از سوی پدید آورنده است.

کتاب حاضر، باب بندی موضوعی نهج البلاغه، به همراه توضیحات مختصری از سوی پدید آورنده است. کتاب شریف نهج البلاغه که حاوی سخنان، نوشته ها و خطابه های امیر مؤمنان علی(ع) است، از سوی سید رضی گردآوری شده و از قرن پنجم تا کنون، شرح ها، تفسیر ها، بررسی ها و معجم های فراوان و گوناگونی در باره آن به رشته تحریر در آمده است.

این اثر در ادامه معجم نگاری و اطلاع رسانی از محتوای نهج البلاغه است که مؤلف آن را در ده باب اصول دین، فروع دین (عبادات و معاملات)، امامت و امامان، سیره امام علی(ع)، رخدادهای دوران خلافت امام، سیاست، مسائل اجتماعی، مواعظ و اندرزها و فضایل و رذائل اخلاقی تنظیم کرده است. نویسنده کتاب، دانشمندی فیزیکدان و از مؤلفان پرنویس سوری است و تعداد قابل توجهی اثر در باره نهج البلاغه نوشته است.

انگیزه وی از تألیف «تصنیف»، باب بندی و تنظیم موضوعی نهج البلاغه به منظور دستیابی به منظومه فکری امام علی در نهج البلاغه و کمک به پژوهشیان جهت آگاهی از آموزه های امام علی(ع) و آسان باب کردن مطالب مورد نظر آن بوده است.

شیوه مؤلف در این اثر، طرح عنوان موضوعات و ارائه تقسیم بندی از مباحث مطرح در سخنان مربوط و آن گاه نقل گفته های امام است که نشانی های آنها هم در پایان هر فراز آورده شده است. مؤلف، در آن دسته از مطالب موجود در نهج البلاغه که ضروری تشخیص داده، در آغاز توضیح هایی مختصر برای خوانندگان قلمی کرده است.

هر یک از عنوان های دهگانه، شامل ۵۳ فصل و هر فصلی در بر گیرنده ۴۳۰ عنوان فرعی است. در پایان کتاب، دو خطبه بدون الف و خالی از تقطه امام نقل شده است. کتاب چندین فهرست فنی آیات قرآن، احادیث نبوی، شعرها، محاسن و رذایل اخلاقی در پایان و سیاهه تعلیقه ها و مدخل های موضوع ها در اول دارد.