مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سیره پیشوایان
پديدآورنده : مهدی پیشوایی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسه امام صادق(ع)
نوبت چاپ : یازدهم
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 792
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

سیره پیشوایان

نگرشی است بر زندگانی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امامان معصوم(ع).

این کتاب نگرشی است بر زندگانی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امامان معصوم(ع). نویسنده که از دانش آموختگان حوزه ی علمیه است، پس از تدوین چند اثر ـ اعم از تألیف و ترجمه ـ در زمینه ی زندگانی چند تن از امامان معصوم(ع) و چند سال تدریس تاریخ اسلام و سیره ی معصومان(ع) و نوشتن جزوه های فشرده در این باره، اقدام به تدوین «سیره پیشوایان» نموده است.

سعی وی بر آن بوده که از طرح بحث هاى تخصّصى و دور از نياز عمومى، مانند تاريخ تکوين و انشعاب فرقه هاى شيعه، مباحث پيچيده کلامى، موضوعات مورد اختلاف و امثال اين ها خوددارى خودداری کند و در صورت لزوم تنها به اشاره اى اکتفا کرده، خواننده را به مآخذ مذکور در پاورقى ارجاع داده است.

بنا به اقتضاى طبيعى بحث هاى تاريخى، نویسنده ملتزم بوده که در درجه اوّل، از منابع دست اوّل و قديمى و در حدّ مقدور نزديک به زمان حادثه استفاده کند؛ ولى از آثار مکتوب به زبان فارسى و خصوصاً تحقيقات معاصران نيز غفلت نکرده و هرجا تحليلى جالب، نکته اى لطيف، برداشتى تازه و مطلبى دلنشين يافت شده، از آن بهره گيرى به عمل آورده است.

شيوه طرح مباحث و موضوعات، بدين گونه است که در تشريح سيره هر امام، نخست دورنمايى از مراحل زندگى وى ارائه شده، سپس فضاى اجتماعى و سياسى عصر او تشريح گرديده، و آن گاه، خطوط اساسى زندگانى آن پيشواى بزرگوار و پختگى و تناسب مواضع سياسى، اجتماعى وى با شرایط حاکم بر جامعه آن روز مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. بدين ترتيب، مسئله توجه ائمه به عنصر زمان و شرایط و نيازها و مقتضيات و محذورات آن، در تبيين زندگانى سراسر جهاد و خدمت آن بزرگواران، در این کتاب دقيقاً مورد ملاحظه بوده است.

در مجموع، براى زندگانى هر امام به طور متوسط پنجاه صفحه در نظر گرفته شده و براى اين که مشکلات کتاب هاى چند جلدى پيش نيايد، همه مباحث را در يک جلد آورده است.

فهرست های مطالب، کسان، جای ها، کتاب ها، قبائل و طوائف، ادیان و فرقه ها، منابع و مأخذ، پایان بخش کتاب است که استفاده از کتاب را برای خواننده تسهیل کرده است.

کتاب با مشخصات زیر به عربی ترجمه شده است:

سیرة الائمة، مهدی البیشوائی، ترجمه: حسین الواسطی، قم، مؤسسة الامام الصادق(ع)، چاپ اول، ۱۳۸۱ ش، ۶۶۹ص، وزیری.