تاريخ : چهارشنبه 1397/10/5
کد خبر: 67801

گزیده دانشنامه امام مهدی(عج) منتشر شد

کتاب گزیده دانشنامه امام مهدی (عج)، تألیف آیت‌الله ری‌شهری روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هدف از نگارشدانشنامه امام مهدی (عج) بر پایه قرآن و حدیثو تاریخ تنها اثبات یک باور اسلامی از منظر پیروان اهل بیت علیهم السلام نیست بلکه افزون بر این، گشودن راهی برای اتحاد پیروان همه ادیان بلکه همه جهانیان برای پاسخگویی به اصلی ترین نیاز بشر یعنی حاکمیت عدالت بر ساسر جهان است.

مهدویت، از مترقى‌‏ترین اصول اعتقادى، اجتماعى و سیاسى اسلام است و در جهان امروز، که جامعه بیش از هر زمان دیگر تشنه ارزش‌ هاى انسانى و در رأس آنها عدالت اجتماعى است، اعتقاد به امام مهدى علیه‌‏السلام زمینه‏‌ساز تحقق این بزرگ‌‏ترین آرزوى بشر در طول تاریخ است. تاکنون کتاب‌ هاى فراوانى با موضوع مهدویت تألیف شده که بسیارى از آنها در خور ستایش‌اند؛ ولى تلاش براى ارائه پژوهش‏‌هاى جدید، جامع، پویا و پیشرو، همچنان ضرورى است تا افق‌ هاى پیش‌رو روشن‌ تر شوند.

در این دوران نیز برخى معاندان، براى ضربه زدن به نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران ـ که بر پایه ولایت فقیه و نیابت عام از امام زمان علیه‌ السلام شکل گرفته است ـ ، با شبهه ‏پراکنى، اساس مهدویت را هدف گرفته‌‏اند. از این رو، بزرگ‌‏ترین خدمتى که مراکز علمى و پژوهشى مى‌‏توانند به ساحت مقدس امام مهدى علیه‌ السلام و براى تداوم انقلاب اسلامى ایران تا حکومت جهانى ایشان داشته باشند، بازنگرى تخصصى در موضوع مهدویت و بازنگارى آن و پاک‏سازى نگاشته‌‏ها از مطالب سست و بى‌‏پایه، و ارائه نوشتارهایى است که افزون بر اتقان علمى، پاسخگوى نیازهاى عصر حاضر باشند.

بر پایه این گزارش به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، نگارش کتاب دانش‏نامه امام مهدى علیه‌‏السلام به سال ۱۳۷۹ باز می‌گردد که در دستور کار بخش پژوهشى مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قرار گرفت؛ اما به دلیل گستردگى و پیچیدگى موضوع از یک سو، و تراکم کارها از سوى دیگر، تکمیل و آماده‌‌سازى نهایى آن به درازا کشید و بالأخره در سال ۱۳۹۳ در ۱۰ جلد انتشار یافت. پس از انتشار مجموعه ۱۰ جلدی کتاب دانشنامه امام مهدی علیه‌السلام، به منظور بهره‌‏گیرى همگان از این مجموعه به ویژه در سفرهاى تبلیغى، گزیده دو جلدی آن تقدیم جامعه مخاطبان شد.

معیارهاى گزیده‏ نگارى کتاب دانش‏نامه امام مهدى علیه‌السلام عبارت است از:

۱ . جامعیت نسبت به همه عناوین و تحلیل‏‌ها
۲ . تلاش براى انتخاب احادیث معتبرتر، و در موارد مشابه، انتخاب احادیث با منابع کهن‌‏تر و معتبرتر
۳ . انتخاب احادیثى که معناى روشن‌ تر و تناسب بیشترى با عنوان دارند
۴ . حذف اسناد روایات
۵ . آوردن متن عربى روایات در پانوشت‏‌ها
۶ . حذف بخش چهاردهم با عنوان کتاب‏ شناخت مهدوى
۷ . تلخیص بیان‏‌هاى طولانى و بر جاى نهادن تحلیل‌‌هاى کوتاه
۸ . تلخیص پانوشت‌‌ها

فهرست بخش‌های مختلف گزیده دانش‏نامه امام مهدى علیه‌‌السلام:

بخش اول: امام مهدی علیه‌السلام در پرتو ادله کلی
بخش دوم: زندگى‌‏نامه امام مهدى علیه‌‏السلام
بخش سوم: غیبت امام مهدى علیه‌‏السلام
بخش چهارم: سفیران امام مهدی علیه‌السلام در غیبت صغرا
بخش پنجم: توقیع‌‏هاى امام مهدى علیه ‏السلام
بخش ششم: دیدار با امام مهدى علیه ‏السلام و کرامت‌های او
بخش هفتم: وظایف مردم در روزگار غیبت امام مهدی علیه‏‌السلام
بخش هشتم: دعاها
بخش نهم: زیارت‌‏ها
بخش دهم: نشانه‌‌هاى ظهور امام مهدى علیه‌‏السلام
بخش یازدهم: قیام امام مهدى علیه‌‏السلام
بخش دوازدهم: سیره حکومتى امام مهدى علیه‌ السلام
بخش سیزدهم: امام مهدى علیه‌‏السلام از دیدگاه شاعران

کتاب "گزیده دانش نامه امام مهدی (عج)"، تألیف آیت‌الله محمدی ری‌شهری و با همکاری جمعی از پژوهشگران و تلخیص حجت‌الاسلام احمد غلامعلی از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث، به زبان فارسی، در قطع وزیری، در ۲ جلد و  ۱۱۴۲ صفحه به نگارش درآمده و در سال ۱۳۹۷ از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :