تاريخ : یکشنبه 1397/10/9
کد خبر: 67815

نجواهای شاعرانه عالمان دین با امام زمان(عج)، کتاب شد

جدیدترین اثر موسسه دارالحدیث با عنوان «سروده‌های مهدوی» روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نجواهای شاعرانه عالمان دین با امام عصر (عج) در قالب«سروده‌های مهدوی»به کوششمحمد غفاریمنتشر شده است. این کتاب شامل ۳۲ شعر فارسی از چهره‌های شاخص و مراجع بزرگ تاریخ شیعه از قرن دهم تا به امروز درباره حضرت مهدی (عج) است که به همت نشر باهوش وابسته به موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث روانه بازار کتاب شده. در این کتاب اشعار بر اساس تاریخ قمری ولادت این عالمان دینی چینش شده است.

«احیای میراث مکتوبی شیعه در عرصه شعر مهدوی، زنده نگه داشتن آن برای نسل‌های آینده، آشنا کردن شاعران و هنرمندان جوان با پیشینه ارزشمند شعر مهدوی، زمینه‌سازی برای پژوهش‌های کاربردی و عمیق در این عرصه، بسترسازی برای رشد شاعران جوان کشور با توجه به الگوهای متعهد و عالم» از جمله اهداف تولید این اثر محسوب می‌شود.

در تهیه این کتاب صرفاً به موضوع و مضامین مرتبط با حضرت مهدی (عج) توجه شده و هیچگونه انتخابی از نظر قالب، شاعرانگی و ... مدنظر نبوده است. قیمت درنظر گرفته شده برای این کتاب ۸۰۰۰ تومان است.

در مقدمه این اثر آمده است:

در عصری به سر می‌بریم که شاعران و محقّقان، دسترس آسانی به منابع و آثار درخشان گذشتگان دارند، امّا فاصلۀ آنها با ادبیات کلاسیک، هر لحظه بیشتر و دورتر می‌شود. شاید بتوان سرعت تغییرات اجتماعی و فرهنگی را عامل این فاصله دانست، امّا از طرف دیگر اثبات شده است که آن دسته از شاعران و نویسندگانی که پیوند محکمی با آثار درخشان گذشتگان برقرار کرده‏اند، توانسته‌اند درس‌های بزرگی از تجربیات آنان بگیرند و راه موفّقیت در خلق آثار جدید را زودتر بیابند.

این روزها سرودن در موضوعات مرتبط با امام زمان ـ عجّل الله تعالی فرجه ـ با اقبال گسترده‌ای رو به روست، امّا اغلب اشعاری که در این زمینه منتشر می‌شود، دچار یک‌نواختی هستند و تنوّع موضوعی و فرمی در آن به چشم نمی‌خورد، حال آن ‌که شاعران گذشته در این عرصه‌، تجربیات بسیار موفّق و بدیعی داشته و آثار درخشانی از خود به یادگار گذاشته‌اند.

از طرف دیگر، شاعران گذشته، از جهات مختلف علمی، بویژه در حکمت و علوم دینی، از سرآمدان عصر خود بوده‏اند. چه شاعران سترگی که آنها را با عنوان «حکیم» می‏شناسیم و در علوم گوناگون، صاحب‌نظر و خبره بوده‏اند. بسیار شاعرانی که در زمان خود در زمینۀ علوم دینی، محلّ رجوع بوده‏اند و مرتبۀ اجتهاد و مرجعیتشان تثبیت شده بوده است. هم اکنون نیز بزرگان حوزه، توجّه ویژه‏ای به شعر و ادب دارند و خود، دستی بر این آتش نهاده‏اند.

در مجموعۀ پیش رو، تلاش شده است اشعار آیات عظام و مراجع بزرگ تاریخ شیعه در بارۀ حضرت صاحب الزمان ـ عجل الله تعالی فرجه ـ گردآوری شود تا رجوع به شعر گذشتگان، در دو وجه محتوایی و هنری صورت پذیرد. از اهداف این تحقیق، احیای میراث مکتوب شیعی در عرصۀ شعر مهدوی و زنده نگاه داشتن آن‌ برای نسل‌های آینده، آشنا ساختن شاعران و هنرمندان جوان با پیشینۀ سترگ شعر مهدوی و زمینه‌سازی برای پژوهش‌های کاربردی و عمیق در این عرصه است.

از طرف دیگر، بسترسازی برای رشد شاعران جوان کشور، با توجّه به الگو‌های متعهّد و عالم، مورد توجّه بوده است؛ زیرا با عنایت به این که اشعار این کتاب، سرودۀ عالمان و فقیهان تراز اوّل است، طبیعتاً از بسیاری از آسیب‌ها به دور است و می‌تواند نقش مؤثّری در شناساندن صحیح امام مهدی ـ عجّل الله تعالی فرجه ـ و تاریخ زندگی ایشان به شاعران جوان داشته ‌باشد. از طرف دیگر، آسیب‌هایی که نحله‌های فکری نوظهور به شعر فارسی و در پی آن به شعر آیینی وارد نموده‌اند و طرح مباحثی چون فرهنگ ضدّ انتظار و ایجاد شبهه‌‏های مختلف، معرّفی و انتشار آثار برتر و سالم تاریخ ادبیات شیعی، بویژه ادبیات مهدوی، می‌تواند در برابر آنها اثر در خور توجّهی بر جای بگذارد.

نخستین شاعر این مجموعه، میر برهان ‌الدین محمّد باقر استرآبادی معروف به میرداماد و آخرین آن، رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌‏ای است. هر چند از شیخ بهایی نیز شعر زیبایی در این موضوع به جای مانده، امّا با توجّه به این که شعر به زبان عربی سروده شده از آوردن آن صرف‌نظر شد. غزل آیت‌الله سیّد محمّدهادی حسینی میلانی نیز به همین دلیل، منتشر نشده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :