مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الجمل و النصرة لسید العترة فی حرب البصرة
پديدآورنده : شیخ مفید
تحقيق : سید علی میر شریفی
زمان پدیدآورنده: م 413 ق
محل نشر : قم
ناشر : مرکز الاعلام الاسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1374ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 600
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الجمل و النصرة لسید العترة فی حرب البصرة

کتاب، اثری جامع در باره یکی از جنگ های امیرمؤمنان است.

کتاب، اثری جامع در باره یکی از جنگ های امیرمؤمنان است. نویسنده کتاب که از برترین عالمان شیعه در قرن چهارم و پنجم هجری است، این اثر را در پاسخ پرسش کسی که از فتنه جمل و اختلاف داخلی مسلمانان و وقوع جنگ خونین میان آنها پرسیده، به رشته تحریر دراورده و در برگیرنده اطلاعات دست اول همراه با نظریات و تحلیل های نویسنده در باره جنگ جمل است.

وی این اثر را، که به گونه توصیف و تحلیل است، برای دفاع از حقانیت راه و روش علی(ع) در جنگ با ناکثین تألیف کرده و اخبار و روایت های نقل شده در آن، به همراه ذکر سند می باشد که اعتباری بر این اثر بخشیده است.

شیخ مفید در الجمل، آرای مخالفان و موافقان جنگ جمل را گرد آورده و آنها را بررسی و نقد کرده است. وی از مقدمات به خلافت رسیدن امام علی سخن گفته و حوادث رخ داده در بصره را برای جنگ جمل گزارش و تشریح کرده است.

آغاز بحث وی در این کتاب، طرح آرای فرقه های اسلامی در باره جنگ جمل از قبیل حشویه، معتزله، خوارج، شیعه و دیگران است. بیعت کنندگان با امیر مؤمنان و حوادث مربوط به آن و ماجرای قتل عثمان و پیشینه و مقدمات آن و دیدگاه برخی از صحابه و عایشه در باره عثمان و قتل وی، ادامه مباحث کتاب است.

فصل بعدی کتاب را ماجرای جنگ جمل به خود اختصاص داده که در آن از شروع فتنه از سوی اصحاب جمل، و اجتماع آنان در مکه و تدبیر و توطئه برای درگیری با امام، مشاوره های امام برای برخورد با اصحاب جمل و خطبه های آن حضرت و نامه های او به کوفیان و خطبه های امام حسن(ع) در این ماجرا، و برخی دیگر از یاران امام و سخنان درگیران و ماجرای جمل، و عزیمت ناکثین به بصره و درگیری های مقدماتی نظامی دو طرف جنگ، بحث شده است.

در همین فصل از حضور عایشه و سخنرانی های او، طلحه و زبیر و خطابه های آن دو، و شروع جنگ و شکست اصحاب جمل، و نقش امام در این جنگ، و قتل زبیر و طلحه و پی شدن شتر عایشه، و سیره امام در برخورد با اهالی بصره پس از جنگ و اعزام عایشه به مدینه و کشتگان جنگ و عزیمت امام به کوفه، نیز گزارش شده است.

محقق این اثر، در مقدمه، در باره شیخ مفید و این اثر سخن گفته و روش تحقیق خود را بیان کرده است. وی تلاش فراوانی به عمل آورده تا «الجمل» را آن گونه که شایسته و بایسته آن است به چاپ و نشر برساند. پاورقی های مفیدی در باره تراجم رجال و مکان ها و فرقه ها و قبایل نگاشته و نسخه بدل ها را نیز مشخص کرده است. واژه های دشوار از سوی محقق معنا شده و مصادر اخبار کتاب تعیین شده است. کتاب در بر دارنده پانزده فهرست فنی است.