مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : احادیث کاشی های زرین فام حرم مطهر امام رضا(ع)
پديدآورنده : عبدالله قوچانی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : مشهد
ناشر : آستان قدس رضوی
تاریخ انتشار : 1396ش
تعداد صفحه : 453
قطع : رحلی
جستجو در Lib.ir

احادیث کاشی های زرین فام حرم مطهر امام رضا(ع)

گزارشی از کاشیکاری زرین فام بارگاه امام رضا(ع) و نقل احادیثی که برکاشی ها نوشته شده و در موزه نگهداری می شوند

کاشی های حرم مطهر افزون بر زیبایی خیره کننده و اعجاب آور خود از دیرباز حاصل پیام های آسمانی بوده اند که توسط عالمان و فرزانگان از میان آیات قرآن و احادیث پیامبر و ائمه معصومان(ع) گلچین شده و پس از آن  با خامه استادان بزرگ خط، تحریر یافته است.

در میان کاشی های گوناگون حرم مطهر امام رضا(ع)، کاشی های زرین فام، ارزشمندترین آن هاست، چه به لحاظ تکنیک ساخت و چه غنای محتوای کتیبه و متن. احادیث کاشی های زرین فام حرم مطهر امام رضا(ع) از مستندترین مجموعه حدیث هایی است که توسط هنرمندان بزرگ ایرانی از قرن هفتم و هشتم قمری برای تزیین دیوارهای اطراف مضجع شریف امام رضا(ع) ساخته شده است.

متن این احادیث، با توجه به قدمت کاشی ها بسیار حائز اهمیت است. احادیث مندرج بر روی این کاشی ها را با توجه به اینکه از زمان نگارش تغییری در آنها رخ نداده است، می توان سند دست اول در نظر گرفت.

کتاب «احادیث کاشی های زرین فام حرم مطهر امام رضا(ع)»، اثر مشترک بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که به همت عبدالله قوچانی گردآوری شده است.

کاشی هایی که در این کتاب چاپ شده، مجموعه کاشی هایی است که قبلاً از دیوارهای اماکن متبرک حرم مطهر رضوی جدا شده و در موزه آستان قدس رضوی محفوظ است .

در بخش اول، ابتدا با نگاهی کوتاه به پیشینه کاشی های زرین فام، مشخصات و ویژگی های برخی از این نوع کاشی ها در اماکن و موزه های مختلف دنیا بیان شده است. سپس به معرفی مهم ترین کاشی کاران حرم مطهر رضوی که تا کنون شناسایی شده اند، پرداخته شده است و در ادامه، آن بخش از کاشی های موزه که تاریخ ساخت داشته اند از این منظر مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم که بیشترین قسمت این پژوهش به آن اختصاص یافته است، ۳۵۲ قطعه از کاشی های موجود در گنجینه کاشی آستان قدس رضوی معرفی شده است.

نویسنده کتاب «احادیث کاشی های زرین فام حرم مطهر امام رضا(ع)»، در فرایند رسیدن به اهداف خود با مراجعه به منابع معتبر و بهره گیری از مطالعات میدانی، مشخصات و ویژگی های برخی از این نوع کاشی ها در اماکن و موزه های مختلف دنیا و نیز مهمترین کاشی کاران حرم مطهر رضوی را معرفی کرده است.