احادیث داستانی پشت پا زدن به مقام و ثروت برای دین

قریش برای دست برداشتن پیامبر اسلام(ص) از تبلیغ دین خود، به آن حضرت، ثروت و ریاست را پیشنهاد داد اما پیامبر(ص) برای اعتلای اسلام، نپذیرفت.

تفسیر القمّی:

قَولُهُ: «وَ عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ» [۱] قَال نَزَلَت بِمَکةَ لَمّا أظهَرَ رَسولُ اللّهِ(ص) الدَّعوَةَ بِمَکةَ اجتَمَعَت قُرَیشٌ إلی أبی طالِبٍ، فَقالوا: یا أبا طالِبٍ إِنَّ ابنَ أخیک قَد سَفَّهَ أحلامَنا، و سَبَّ آلِهَتَنا، و أفسَدَ شَبابَنا، وَ فَرَّقَ جَماعَتَنا، فَإِن کانَ الَّذی یحمِلُهُ عَلی ذلِک العُدمُ جَمَعنا لَهُ مالًا حَتّی یکونَ  أغنی رَجُلٍ فی قُرَیشٍ و نُمَلِّکهُ عَلَینا، فَأَخبَرَ أبو طالِبٍ رَسولَ اللّه(ص) بِذلِک، فَقالَ: لَو وَضَعُوا الشَّمسَ فی یمینی وَ القَمَرَ فی یساری ما أرَدتُهُ.(۲)

تفسیر القمی:

آیه «و از این که هشدار دهنده ای از خودشان برایشان آمده، در شگفت اند»، در مکه نازل شد. آنگاه که پیامبر خدا دعوتش را در مکه علنی ساخت، قریش، نزد ابو طالب آمدند و گفتند: ای ابو طالب! برادرزاده ات، آرزوهای ما را بر باد داده، خدایانمان را دشنام داده، جوانان ما را به تباهی کشانده و میان ما جدایی انداخته است. اگر نداری او را بر این کار وا داشته، برایش ثروتی گِرد آوریم تا ثروتمندترینِ قریش شود و او را به ریاست خود برگزینیم. ابو طالب، این مطالب را به پیامبر خدا گزارش داد. پیامبر(ص) فرمود: «اگر خورشید را در دست راست من، و ماه را در دست چپ من بگذارند، آن را نخواهم پذیرفت».


[۱]. سوره صاد، آیه ۴.

۲. تفسیر القمّی ج ۲ ص ۲۲۸، حکمت نامه جوان ص۵۲