تاريخ : دوشنبه 1397/11/1
کد خبر: 67998

اهمیت دعا و نقش آن در زندگی / نقش دینداری در پایندگی دوستی‌ها

کتاب‌های «از دعا بیشتر بدانیم» و «از دوستی بیشتر بدانیم» نوشته سید محسن موسوی و «اخلاق رانندگی» تالیف محمدتقی سبحانی‌نیا در روزهای اخیر از سوی انتشارات دارالحدیث راهی بازار نشر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا؛ مدیرعامل انتشارات دارالحدیث در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به تازه‌‌های نشر دارالحدیث، اظهار کرد:
کتاب «از دعا بیشتر بدانیم»، پرسش و پاسخ‌هایی کوتاه براساس کتاب «نهج‌الدعاء» تالیف سید محسن موسوی؛ استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران است که در روزهای اخیر با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۱۱ هزار تومان از سوی انتشارات دارالحدیث روانه بازار نشر شده است.

وی ادامه داد: معنای واژه دعا و حقیقت آن، اهمیت دعا و نقش آن در زندگی، سفارش روایات به پیش‌دستی در دعا هنگام آسایش و آرامش، بررسی مفهوم «دعا سلاح مومن»، آثار و برکات دعا، آثار سوء ترک دعا، تاثیر رعایت آداب پیش از دعا در اجابت آن، تاثیر حمد و ثنای خداوند در آغاز دعا در اجابت آن، تاثیر صلوات در اجابت دعا، منظور از «درخواست کردن از فضل خداوند در دعا» و پاسخ به این پرسش که وقتی خداوند نیاز بنده‌اش را می‌داند چه نیازی به دعا کردن است،‌ ازجمله موضوعاتی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

چه کارهایی موجب جلب دوستی مردم می‌شود؟

سبحانی‌نیا در معرفی کوتاهی از کتاب «از دوستی بیشتر بدانیم» نیز گفت: این کتاب پرسش و پاسخ‌هایی کوتاه براساس کتاب «دوستی در قرآن و حدیث» است که به قلم سید محسن موسوی به نگارش درآمده است. «از دوستی بیشتر بدانیم» نیز از تازه‌های نشر دارالحدیث است که با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۱۱ هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

مدیرعامل انتشارات دارالحدیث، افزود: در اثر حاضر به پرسش‌هایی همچون «چرا از اسلام به دین محبت تعبیر می‌کنند؟»، «دوستی با مردم، چه رابطه‌ای با خردمندی انسان دارد؟»، «اختلاف و دشمنی با یکدیگر چه آثار سوئی به دنبال خواهد داشت؟»، «عوامل به‌وجود آورنده دشمنی چیست؟»، «اسباب و عوامل ایجاد دوستی میان افراد چیست؟»، «چه کارهایی موجب جلب دوستی مردم می‌شود؟»، «نقش دینداری در پایندگی دوستی‌ها چیست؟»، «دقت در انتخاب دوست از چه اهمیتی برخوردار است؟» و «همنشینی با بدان چه زیان‌هایی را درپی خواهد داشت؟» پاسخ داده می‌شود.

تبیینی ساده و روان از اخلاق رانندگی

وی با اشاره به سومین کتاب از تازه‌های نشر دارالحدیث با عنوان «اخلاق رانندگی»، بیان کرد: این کتاب را اینجانب با دو نگاه به موضوع رانندگی نوشته‌ام؛ نگاه نخست، رانندگی به‌عنوان یک رفتار، رفتاری که هریک از افراد جامعه شخصا به آن مبادرت می‌ورزند و نگاه دوم، رانندگی به‌عنوان یک حرفه. تلاش کرده‌ام در این اثر، اصول و مسئولیت‌های اخلاقی هر دو گروه را تبیین کنم. کتاب حاضر، تلاشی در جهت تبیینی ساده و روان از اخلاق رانندگی است.

استادیار دانشگاه قرآن و حدیث، با بیان اینکه چاپ نخست کتاب «اخلاق رانندگی» با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۱۵ هزار تومان راهی بازار نشر شده، ادامه داد: بخش نخست کتاب به کلیات و مفاهیم مرتبط با موضوع ازجمله ضرورت پرداختن به اخلاق رانندگی، مفهوم اخلاق کاربردی، مفهوم اخلاق حرفه‌ای و مفهوم اخلاق رانندگی می‌پردازد. در بخش دوم کتاب موضوعاتی مانند مبانی اخلاق رانندگی و کارکرد آن و ابعاد مسئولیت‌های اخلاقی در رانندگی و کدهای اخلاقی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سبحانی‌نیا در پایان گفت: بخش سوم کتاب، ‌به اخلاق حرفه رانندگی اختصاص دارد و به موضوعاتی همچون مبانی اخلاقی در حرفه رانندگی، اصول اخلاقی و رفتاری در حرفه رانندگی می‌پردازد و در بخش پایانی هم موضوع تحلیل و بررسی برخی مسائل و چالش‌های اخلاقی در رانندگی به بحث گذاشته شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :