مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : محبت خدا در دعاهای اهل بیت(ع)
پديدآورنده : محمد مهدی آصفی
مترجم : تقی متقی
زمان پدیدآورنده: ۱۳۱۶ ـ ۱۳۹۴ش
محل نشر : قم
ناشر : باهوش
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1397ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 213
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

محبت خدا در دعاهای اهل بیت(ع)

نویسنده از میان راه ها و ابزارهای سیر و سلوک الی الله، محبت خدا را برگزیده و به شرح و تفسیر آن با توجه به ادعیه پرداخته است.

عناصری که پیوند با خدای تعالی را به وجود می آورند، مجموعه ی گسترده ای است که به تفصیل در متون آیات، روایات و دعاها، ذکر شده است؛ مانند: خوف، رجا، تضرّع، خشوع، اظهار ذلّت، ترس، محبّت، شوق، اُنس، ناله و اِنابه، بُریدن از مردم و به عبادت خدا مشغول شدن، استغفار، استعاذه، عفو و رحمت طلبی، اجتناب از معاصی، ستایش، حمد، میل، بیم، طاعت، بندگی، یاد خدا، فقر و توسّل.

پژوهشگر ارجمند مرحوم آیت الله مهدی آصفی بر این باور بود که محبت خدا، از میان عناصر یاد شده، در سفر انسان به سوی خدای متعال و تحکیم ارتباط با او، قوی ترین و رساترین راه است و از میان گونه های برقراری ارتباط با خدا، گونه ای قوی تر و دلالت کننده تر از محبت در استحکام پیوند بنده با خدا، یافت نمی شود.

از این رو از زاویه ی محبت، به جستجو در ادعیه پرداخته است و به منظور تبیین بیشتر، از آیات قرآن و دیگر نیز احادیث نیز بهره برده است. شایسته است انسان در حرکت به سوی خدای متعال، راه های مختلف را در پیش گیرد و به یک راه، اکتفا نکند؛ چه آن که در هر راهی، رنگ و بو و ذوق و کمال و نتیجه ای در حرکت انسان به سوی خدا وجود دارد که در راه دیگر، وجود ندارد.

نویسنده نتیجه ی پژوهش خود را در کتاب «الحب الالهی فی ادعیة اهل البیت(ع)» آورده است و جناب تقی متقی به پیشنهاد نویسنده، به ترجمه ی آن همت گماشته است.

مؤلف پس از تبیین امتياز محبّت نسبت به دیگر راه های سیر و سلوک، از مراحل دوستی و محبّت و چگونگی آن، يکسان سازی دوستی، نخستين منبع دوستی و محبّت، و نتايج و آثار محبّت خدا در زندگی انسان سخن گفته است. همچنین در مورد چگونگی دوست داشتن خداوند و چگونگی محبوب خدا شدن، سخن گفته است. حجاب ها و موانع دوستی خداوند از دیگر مباحث کتاب است.