107
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

در ادامه نيز زمينه هاى رخوت در عبادت از نگاه امام سجاد عليه السلام را بر شمرده ، و در پايان ، رخوت در آينه آمار را ارائه مى دهد .

124 . بررسى فضائل القرآن در روايات فريقين ،

نسرين زين العابدين ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر سيّد كاظم عسكرى ، 1380 ، 158 ص .
قرآن در متون تفسيرى و حديثى ، از چه موقعيت و ارزشى برخوردار است؟ قرآن نسبت به ساير كتب آسمانى و ديگر كلام هاى بشرى چه فضائلى دارد؟ اينها ، سؤالاتى است كه نگارنده در هفت بخش رساله خود ، به پاسخ آنها پرداخته است .
وى ، با مراجعه به كتب تفسيرى و روايى شيعه و اهل سنّت رواياتى كه در زمينه فضائل قرآن كريم بودند را استخراج كرده ، و در هفت بخش آنها را بررسى نموده است :
بخش اوّل : كلّياتى در تاريخچه فضائل نويسى ؛
بخش دوم : بررسى فضل قرآن ؛
بخش سوم : بررسى فضائل قرآن در روايات ؛
بخش چهارم : بررسى وضعيت روايات جعلى در حوزه فضائل قرآن ؛
بخش پنجم : بررسى فضائل سوره هاى قرآن در روايات فريقين ؛
بخش ششم : بررسى فضيلت آيات خاصى از قرآن كريم ؛
بخش هفتم : بررسى روايات معصومان عليهم السلام پيرامون دو موضوع استخاره و ختم قرآن .

125 . بررسى فضائل القرآن در روايات فريقين ،

نسرين زين العابدين ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر سيّد كاظم عسكرى ، 1380 ، 158 ص .
سعى نگارنده ، اين بوده كه فضائل قرآن را از جهات مختلف بررسى كند . برترى قرآن كريم به لحاظ اعجاز ، جهانى و جاودانى بودن ، به لحاظ آن كه خداوند صيانت آن را بر عهده گرفته ، و از جهت روايات پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه معصومان عليهم السلام ، در اين رساله بررسى شده است .
وى ، به بررسى كتاب هاى روايى و تفسيرى شيعه و سنّى پرداخته ، و روايات مربوط به


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
106

پاسخ به چند سؤال ، هدف نگارنده در اين رساله است : بهترين راه رسيدن به حقيقت چيست؟ آيا بايد از نيروى عقل كمك گرفت؟ آيا برترين كمال انسان ، درك حقيقت براساس نيروى عقل و آموختن علم و دانش است؟ آيا بين نيروهاى درونى انسان تضاد وجود دارد و عقل و احساس ، دو نيروى متضاد به شمار مى روند ؟
اين پايان نامه در سه بخش فراهم آمده است :
در بخش اوّل ، به بررسى «عقل» از نظر لغوى و اصطلاحى و تفسيرى و روايى پرداخته است .
در بخش دوم ، به بررسى عشق ، از جهات مختلف پرداخته است .
بخش سوم ، راجع به جمع بين عقل و عشق است . در اين بخش ، بر اساس آيات و روايات ، استدلالاتى در زمينه قابليت جمع اين دو مفهوم و رابطه آنها با يكديگر ارائه نموده ، و از نظر سير تاريخى و اختلاف نظرها ، آن را مورد بررسى قرار داده است .

123 . بررسى عوامل رخوت در عبادت (نماز) از منظر قرآن و روايات ،

سيّد مهدى مرتضوى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر ناصر رفيعى محمّدى ، استاد مشاور : دكتر على نقى فقيهى ، 1384 ، 298ص .
هدف از انجام اين پژوهش ، شناسايى و معرفى سلسله عوامل رخوت در عبادت است و نويسنده ، با انجام كار ميدانى ، سعى داشته تا ميزان حقيقى بودن اين عوامل در ايجاد رخوت بر روى نسل جوان ، بالاخص دانش آموزان را مشخص نمايد ، تا به اين سؤالات پاسخ داده باشد كه : چه عواملى مايه رخوت و سستى در عبادت براى كودكان و نوجوانان است؟ آيا اصولاً علل و عوامل ذكر شده در روايات ، ابتدائا از دوران بلوغ و تكليف عبادت ، دامنگير مكلف مى گردد ، و يا زمينه بروز اين مسئله در دوران نوزادى ، نونهالى ، و نوجوانى به وجود مى آيد؟
وى ، اين مهم را در چهار فصل به انجام رسانده است :
نخست ، پس از بيان مقدمه ـ كه شامل كلّيات بحث مى شود ـ به بحث از مفهوم شناسى لفظ «رخوت» و الفاظ مترادف آن پرداخته است . سپس ، در آمدى بر دين و ديندارى دارد ، و با بررسى مفهوم اين واژه ، وارد بحث جوانان و زمينه هاى رخوت شده است . در اين قسمت ، به عنوان آسيب شناسى ، ابتدا علل و عوامل وجود رخوت در جوانان را معرفى كرده و در باره هر كدام ، به بحث و بررسى پرداخته كه عمده مباحث رساله را تشكيل مى دهد .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334595
صفحه از 407
پرینت  ارسال به