109
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

127 . بررسى كيفيت و چگونگى معاد جسمانى از ديدگاه عقل و نقل ،

منيرالسادات حسينى مجرد حسين آبادى ، كارشناسى ارشد فلسفه و حكمت اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : دكتر احمد بهشتى ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 1374 ، 183 ص .
اين رساله ، پنج بخش دارد .
بخش اوّل ، بررسى تاريخى معاد و جايگاه آن در بين اقوام مختلف و نحوه برداشت اين اقوام از معاد است .
بخش دوم ، شواهد نقلى (قرآنى و حديثى) معاد ، به شيوه جدولى ، و ترجمه آيات و نكات تفسيرى آيه ها را در بر گرفته است .
بخش سوم ، شامل ديدگاه فلاسفه و متكلمان ، در باره معاد است .
در بخش چهارم ، بررسى تطبيقى به انجام رسيده است .
در بخش پنجم ، به نتيجه گيرى پرداخته شده است .

128 . بررسى لهو و لعب و مصاديق آن در قرآن و حديث ،

مهديه خادم مشگانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، 1382 ، 368 ص .
اين رساله ، با بررسى آيات قرآن كريم و روايات اهل بيت عليهم السلام ، مفهوم و ماهيّت لهو و لعب ، مصاديق و نمونه ها ، عوامل گرايش به آن ، و آثار پرداختن به آن را تبيين نموده ، و راه كارهايى براى دور ماندن از اين امور ارائه مى نمايد . پرسش مطرح در اين باب اين است كه ديدگاه اسلام نسبت به تفريح ، سرگرمى و شادى چيست؟ و حد و حدود پرداختن به اين امور چيست؟ تمايل به امور لهوى و لعبى چه ثمرات و نتايجى در بردارد؟ عوامل بازدارنده از پرداختن به لغو و لهو و لهب كدامند؟ و قرآن و روايات چه راه هايى را براى پيشگيرى و اجتناب از امور لغو و لهو و لعب ارائه نموده اند؟ [ معرفى كوتاهِ شش بخش رساله الزامى است ]

129 . بررسى مباحث علوم قرآنى و تفسيرى از ديدگاه علّامه مجلسى رحمه الله (با تأكيد بر «بحار الأنوار» ) ،

محمّد گل زاده آرانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
108

فضائل قرآن را ـ كه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام رسيده ـ استخراج نموده ، و در هفت بخش به شرح آنها پرداخته است :
بخش اوّل ، كلّياتى در تاريخچه فضائل نويسى ؛ بخش دوم ، بررسى فضل قرآن ؛ بخش سوم ، بررسى فضائل قرآن در روايات ؛ بخش چهارم بررسى وضعيت روايات جعلى در حوزه قرآن ؛ بخش پنجم ، بررسى فضائل سوره هاى قرآن در روايات فريقين ؛ بخش ششم ، بررسى فضيلت آيات خاصى از قرآن كريم ؛ و بخش هفتم شامل. بررسى روايات معصومان عليهم السلام پيرامون دو موضوع استخاره و ختم قرآن است.

126 . بررسى قلمرو دين از ديدگاه قرآن و حديث ،

منصوره كاظم پور مقدم ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر سيّد محسن مير باقرى ، 1381 ، 152ص .
نگارنده در اين تحقيق ـ كه با هدف نگاهى كلّى به دين و شناخت اصول و ابعاد آن به نگارش در آمده ـ سعى دارد كه ويژگى ها و قلمرو دين حق را ، به عنوان تنها ضامن سعادت ، بررسى كند و به روابط منظم و منسجم هر يك از اين ابعاد بپردازد .
وى ، بر اساس اهداف خود ، در بخش اوّل ، ضمن ارائه تعريف جامع و نسبتاً كامل پيرامون لغت «دين حق» ، به بررسى اصطلاحى آن پرداخته ، و ضمن آن ، رابطه هر يك از مبانى دينى با يكديگر را بررسى كرده است .
در بخش دوم ، ابتدا به بررسى مهم ترين اركان دين ، يعنى اصول و ابعاد دين حق پرداخته ، و اهمّيّت هر يك از اين اصول سه گانه را تشريح كرده است. به علاوه ، در كنار طرح اين مسائل ، به رابطه دين با دنيا ، اخلاق ، آزادى ، حكومت و آخرت توجّه نموده است .
در بخش سوم ، به تشريح برخى شبهات معاصران در باره اصالت و كاركرد دين پرداخته است. از آنجا كه در دوران معاصر ، انديشه تكثرگرايى در علوم انسانى ، به حوزه مسائل دينى نيز سرايت نموده است ، و از طرفى بسيارى از مباحث اصولى و پايه اى دينى مورد ترديد و تشكيك واقع شده و از آنها برداشت هاى مختلف و گاه متضاد مى گردد ، به موضوع پلوراليسم توجّه ويژه اى نموده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334591
صفحه از 407
پرینت  ارسال به