123
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

در فصل چهارم نيز ضمن يك نتيجه گيرى كلّى از بحث ها و ارائه پيشنهادهاى عملى تحقيق ، مرورى بر خلاصه بحث هاى مطرح شده دارد .

146 . بررسى ويژگى هاى اخلاقى مديران و كارگزاران كارآمد درحكومت اسلامى از ديدگاه «نهج البلاغه» ،

على اكبر نادرى ، كارشناسى ارشد مديريت آموزشى ، مركز آموزش مديريت دولتى استان قم ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد مقيمى ، 1381 ، 113 ص .
معيارهاى شايستگى مديريت در نهج البلاغه كدام اند؟ مديران از ديدگاه نهج البلاغه در چه دسته بندى هاى اخلاقى اى جاى مى گيرند؟ شيوه هاى رفتار مديريتى از ديدگاه امام على عليه السلام كدام اند؟ زمينه هاى بروز ناهنجارى هاى اخلاقى مديران از ديدگاه امام على عليه السلام چيست ؟ روش هاى بهبود اخلاق چيست؟ ويژگى هاى اخلاقى مديران در جامعه ايران تا چه اندازه با اين ويژگى ها مطابقت دارد؟ پاسخ اين پرسش ها ، در اين پايان نامه مورد بررسى قرار گرفته است .
نگارنده ، در پژوهش خود بدون بخش بندى و فصل ، به عنوان مقدمه ، سير تحول مديريت در طول تاريخ زندگى اجتماعى بشر ، سپس با بيان تعريف مسئله يا موضوع بحث ، اهمّيّت و ضرورت و اهداف و سؤالات تحقيق و روش كار تحقيقى خود را توضيح مى دهد .
يادكرد از مؤلف نهج البلاغه ، چرايى و چگونگى تأليف نهج البلاغه ، انگيزه تأليف نهج البلاغه ، چگونگى تبويب و كميت نهج البلاغه ، وجه نام گذارى و روش هاى مرور و مطالعه نهج البلاغه از ديگر بحث هايى است كه نگارنده ، در مقدمه ايراد كرده است .
بررسى نظام آموزش در دوران باستان ، از قرون وسطى تا اواخر قرن نوزدهم ، و نظام آموزش ايران در دوران پيش از اسلام و همچنين دوران اسلامى تا انقلاب مشروطه و سرانجام ، نظام نوين مديريت و تاريخچه تحول آن در ايران ، از جمله بحث هايى است كه به عنوان پيش گفتار مطرح كرده است .
وى ، قسمت ديگر پژوهش را به بررسى ويژگى هاى مديران در اين دوره ، بررسى مكتب روابط انسانى و تأثير آن بر مديريت آموزشى ، نقد نظريه هاى اقتضايى و تأثير آن بر مديريت آموزشى ، شناخت و معرفى مدير موفق و مؤثر ، تحليل وظايف مديريت آموزشى و مهارت هاى ويژه آن ، تحليل مبانى نظرى وتاريخى مديريت مشاركتى و مزاياى آن، معرفى الگوى مناسب از مدير كارآمد در نظام اسلامى ، ويژگى هاى خاص مديران آموزشى و ابعاد برنامه تربيتى آنان اختصاص داده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
122

گونه روايات ـ بويژه شخصيت احمد بن محمّد سيّارى كه عمده روايات تحريفْ منسوب به اوست ـ از ديدگاه رجاليان مورد بحث و بررسى قرار گرفته است . مجموع روايات به 1054 مى رسد كه نگارنده ، آن را به هجده دسته تقسيم نموده و هر دسته را در رديفى از جدول قرار داده است.
فصل سوم ـ كه حجم زيادى از رساله را در برمى گيرد ـ اختصاص به نقد رواياتى پيدا كرده كه در فصل قبل ، سندش تجزيه و تحليل شده ، كه تعداد اين روايات بالغ بر هزار و اندى است .
در فصل چهارم ، عدم تحريف قرآن از نظرگاه روايات و نيز بزرگان شيعه ، مورد بررسى قرار گرفته است . محور در اين قسمت ، قاعده تعارض و جمع بين احاديث است كه در صورت توافق حديث با قرآن اخذ و در صورت تخالف رد مى شود .

145 . بررسى ويژگى هاى اخلاقى مديران كارآمد درحكومت اسلامى ازديدگاه «نهج البلاغه» ،

فرزانه هاشميان ، كارشناسى ارشد مديريت آموزشى ، مركز آموزش مديريت دولتى استان قم ، استاد راهنما : دكتر حسين خنيفر ، 1381 ، 76 ص .
پاسخ تحليلى به اين سؤال كه ويژگى هاى اخلاقى مديران كارآمد در حكومت اسلامى از ديدگاه نهج البلاغه كدام اند ، هدف نگارنده از پايان نامه است .
فصل هاى چهارگانه اين رساله ، به اين شرح است .
در فصل اوّل ـ كه كلّيات بحث را در آن مطرح كرده است ـ پس از بيان مطالبى از قبيل اهمّيّت و ضرورت تحقيق ، اهداف تحقيق ، سؤالات تحقيق ، تعاريف عملياتى ، به طور كلّى ، مديريت اسلامى و اخلاق مديريت در اسلام و حكومت اسلامى را توضيح داده است .
در فصل دوم ، با عنوان پيشينه تحقيق ، اندكى در باره حضرت على عليه السلام نوشته ، و سپس به تعريف از مؤلف نهج البلاغه و انگيزه او از تأليف اين كتاب ارزشمند پرداخته ، و پس از آن ، خصوصيات برجسته و نمونه اين كتاب شريف را بازگو نموده است .
وى در ادامه ، وارد بحث اصلى خود ، معرفى مديران كارآمد از ديدگاه نهج البلاغه ، شده و خصوصيات چنين مديرانى را از كلمات درربار امام عليه السلام در نهج البلاغه آورده است ، كه در اين قسمت ، معيارهاى شايستگى در مديريت اسلامى را مشخص مى نمايد .
وى ، فصل سوم را به بيان روش تحقيق خود در رساله و نوع تحقيق اختصاص داده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 335195
صفحه از 407
پرینت  ارسال به