125
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

وى ، رساله خود را در پنج فصل و نه بخش نموده است :
در فصل اوّل ، به معناى لغوى و اصطلاحى «برزخ» و تدوين اقوال متكلمان و فلاسفه پرداخته ، و توضيح داده كه برزخ حد فاصل بين مرگ و حيات است .
سپس ، به بررسى اين موضوع پرداخته كه معاد ، يكى از اركان جهان بينى اسلام است و مرگ وقتى مفهوم پيدا مى كند ، كه به معاد اعتقاد داشته باشيم . اشاره به اثر تربيتى معاد در روايات اسلامى ، بررسى واژه «مرگ» در فرهنگ قرآن ، اقرار به حقيقت مرگ و توابع آن ، و سخنان اميرمؤمنان عليه السلام در اين زمينه ، در فصل دوم آمده است .
بحث از ويژگى هاى عالم برزخ ، فشار و عذاب قبر و عوامل رفاه ، ارواح مؤمنان و كافران و وضع متوسطان در برزخ و بهشت و جهنم، مطالب فصل سوم را تشكيل مى دهد.
در فصل چهارم ـ كه مربوط به آيات است ـ ابتدا به كشف الآيات مراجعه كرده ، و آيات مربوط به برزخ را جدا نموده و با كمك تفاسير شيعه و اهل سنّت ، نظر هر كدام را در مورد آيات برزخ جويا شده است . سپس ، كاوشى در روايات داشته و رواياتى را در باب حيات برزخ و سؤال و جواب و عذاب قبر ارائه نموده است .
در آخرين فصل ـ كه مربوط به قيامت است ـ نخست به بررسى قيامت پرداخته ، و پيدايش حوادث قيامت ، نفخ صور ، شاهدان روز قيامت ، چهره انسان ها در قيامت ، و مسائل متنوع در اين زمينه را توضيح داده است .

149 . بكاء و آثار آن از نظر قرآن و سنّت ،

محمّد حسين ذاكرى ، كارشناسى ارشد فقه و معارف اسلامى ، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، حجة الاسلام حبيب اللّه فرح زاد ، 1384 ، 189 ص .
موضوع تحقيق ، بررسى پيرامون واژه «گريه» ، با استفاده از آيات و روايات و در پاسخ به اين پرسش ها است كه : ماهيّت گريه چيست؟ انگيزه ريزش اشك چيست؟ سرچشمه اشك كجاست؟
در بخش اوّل ، از كلّيات ، شامل طرح مسئله ، ضرورت آن ، و تعاريف موضوع در اصطلاح و لغت بحث كرده و سپس ، به پيشينه موضوع و جايگاه آن در مكتب اهل بيت عليهم السلام پرداخته است .
در بخش دوم ، آثار فردى ، دنيوى و اخروى بكاء از لحاظ قرآن و اهل بيت عليهم السلام ، و شبهات پيرامون گريه و پاسخ ها را مطرح نموده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
124

147 . بررسى ويژگى هاى مديران فرهنگى از ديدگاه امام على عليه السلام ،

غلامعلى فلاح ، كارشناسى ارشد برنامه ريزى آموزشى ، دانشگاه علّامه طباطبايى ، استاد راهنما : دكتر فرامرز سهرابى ، استاد مشاور : دكتر مرتضى امين فرد ، 1381 ، 174 ص .
اين رساله ، پرسش هايى مطرح مى كند : معيارهاى كلّى براى انتخاب مديران فرهنگى ، از ديدگاه امام على عليه السلام كدام اند؟ آيا در مكتب امام عليه السلام مبانى ، اصول و مفاهيم قابل قبولى براى اثبات نظريه اى مستقل ، در باب مديريت فرهنگى وجود دارد؟ آيا بين نظرات آن حضرت در اين مورد و نظرات جديد علمى ، همخوانى وجود دارد؟
در فصل اوّل تحقيق ، پس از ارائه مقدمه اى در مورد مديريت از ديدگاه اسلام و نظريات مديريتى امام على عليه السلام ، به بيان مسئله ، اهمّيّت و ضرورت تحقيق ، هدف تحقيق و سؤال هاى تحقيق پرداخته است .
در فصل دوم ، ابتدا زندگى نامه حضرت على عليه السلام را به طور مختصر بيان نموده ، و سپس ديدگاه برخى از دوستان و دشمنان آن حضرت و غير مسلمانان را در مورد ايشان بيان كرده است .
در فصل سوم ، روش تحقيق و شيوه گردآورى اطلاعات را بررسى كرده است .
در فصل چهارم ، به عنوان يافته هاى تحقيق و تجزيه و تحليل آنها ، ديدگاه هاى حضرت على عليه السلام را در مورد چند موضوع ، به بحث گذاشته است : معيارهاى كلّى انتخاب مديران فرهنگى ، اصول مديريت فرهنگى ، ويژگى هاى شخصيتى و اجتماعى مديران فرهنگى .

148 . برزخ از ديدگاه قرآن و روايات ،

رضوان احمد زاده ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى كرج ، استاد راهنما : دكتر ابوالقاسم امامى ، استاد مشاور : دكتر يد اللّه نصيريان ، 1375 ، 175 ص .
هنگامى كه انسان چشم از اين دنيا فرو مى بندد و طومار زندگى چندين ساله اش در اين جهان ، با مرگ در هم نورديده مى شود ، چه سرنوشتى در انتظار اوست؟ آيا يكباره راهىِ ديار فنا و نيستى مى گردد ، يا روز ديگرى در كار است و آدمى با مرگ نيست و نابود نمى شود ؟ در آن جا چه سرنوشتى دارد؟
نگارنده ، جواب اين سؤالات را از بيان قرآن و معصومان عليهم السلام ، در اين تحقيق بيان كرده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334585
صفحه از 407
پرینت  ارسال به