وى ، رساله خود را در پنج فصل و نه بخش نموده است :
در فصل اوّل ، به معناى لغوى و اصطلاحى «برزخ» و تدوين اقوال متكلمان و فلاسفه پرداخته ، و توضيح داده كه برزخ حد فاصل بين مرگ و حيات است .
سپس ، به بررسى اين موضوع پرداخته كه معاد ، يكى از اركان جهان بينى اسلام است و مرگ وقتى مفهوم پيدا مى كند ، كه به معاد اعتقاد داشته باشيم . اشاره به اثر تربيتى معاد در روايات اسلامى ، بررسى واژه «مرگ» در فرهنگ قرآن ، اقرار به حقيقت مرگ و توابع آن ، و سخنان اميرمؤمنان عليه السلام در اين زمينه ، در فصل دوم آمده است .
بحث از ويژگى هاى عالم برزخ ، فشار و عذاب قبر و عوامل رفاه ، ارواح مؤمنان و كافران و وضع متوسطان در برزخ و بهشت و جهنم، مطالب فصل سوم را تشكيل مى دهد.
در فصل چهارم ـ كه مربوط به آيات است ـ ابتدا به كشف الآيات مراجعه كرده ، و آيات مربوط به برزخ را جدا نموده و با كمك تفاسير شيعه و اهل سنّت ، نظر هر كدام را در مورد آيات برزخ جويا شده است . سپس ، كاوشى در روايات داشته و رواياتى را در باب حيات برزخ و سؤال و جواب و عذاب قبر ارائه نموده است .
در آخرين فصل ـ كه مربوط به قيامت است ـ نخست به بررسى قيامت پرداخته ، و پيدايش حوادث قيامت ، نفخ صور ، شاهدان روز قيامت ، چهره انسان ها در قيامت ، و مسائل متنوع در اين زمينه را توضيح داده است .
149 . بكاء و آثار آن از نظر قرآن و سنّت ،
محمّد حسين ذاكرى ، كارشناسى ارشد فقه و معارف اسلامى ، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، حجة الاسلام حبيب اللّه فرح زاد ، 1384 ، 189 ص .
موضوع تحقيق ، بررسى پيرامون واژه «گريه» ، با استفاده از آيات و روايات و در پاسخ به اين پرسش ها است كه : ماهيّت گريه چيست؟ انگيزه ريزش اشك چيست؟ سرچشمه اشك كجاست؟
در بخش اوّل ، از كلّيات ، شامل طرح مسئله ، ضرورت آن ، و تعاريف موضوع در اصطلاح و لغت بحث كرده و سپس ، به پيشينه موضوع و جايگاه آن در مكتب اهل بيت عليهم السلام پرداخته است .
در بخش دوم ، آثار فردى ، دنيوى و اخروى بكاء از لحاظ قرآن و اهل بيت عليهم السلام ، و شبهات پيرامون گريه و پاسخ ها را مطرح نموده است .